måndag 4 juli 2022

Ny vecka och nya tag

Helgen försvann som vanligt i en grisblinkning och så var det måndag och en ny arbetsvecka tornar upp sig och varslar om misär. 

I fredags var det fest för min son och hans fru, de gifte sig i februari men då fick ingen komma p g a restriktioner. Nu var det ingen jättefest utan bara en liten sittning för närmaste familjen, men det var trevligt. 

I lördags var det först lördagspyssel i trädgården, sedan var det specialsökskurs för Laban och sedan åkte jag därifrån till spårskogen och lade spår till söndagens träning. Det tog som alltid mycket längre tid än planerat, kom hem och var dödstrött, svettig och myggbiten och hade noll lust att laga mat så det fick bli "pizza" (jag säger alltid "ska vi beställa pizza" men beställer alltid en kycklingrulle) till middag och sedan såg jag två avsnitt av Skilda Världar och gick och lade mig. 

Hade ställt klockan på 06.15 men vaknade redan 05.30 och kunde inte somna om så det var ju lika bra att masa sig upp och kicka igång dagen. Var i spårskogen strax efter åtta, lade ett personspår till Laban som ska vila huvudet från viltspår ett tag, tog en promenad, hängde lite med de andra, gick Labans spår och sedan började det SM i logistik som en heldag i spårskogen innebär. Jag hade lagt ett spår åt en annan och så följde jag med henne på det. Sedan skulle jag försöka visa henne var jag hade sett kantareller när jag lagt spåret på lördagen, men går man offroad så är det ju inte helt lätt att hitta EXAKT var man har varit så det gick inte. Men hon hittade ett annat ställe. Tydligen är det SJUKA MÄNGDER kantareller i år och tidigt är det också. Själv plockar jag inte svamp så jag har ingen aning om var, när och hur detta inträffar. 

Sen följde en massa väntan, fika, tax- och viltspårsnack och slagsmål med myggor och bromsar, men det var trevligt. Remus och Hilding fick gå varsitt nattgammalt spår och det gillade de. Jag med, för det är så kul att se dom arbeta eftersom de är så målmedvetna och aldrig ger upp. I Hildings spår gjorde han en liten avstickare en gång, det visade sig att bakom ett träd mitt ute i ingenstans hade någon dumpat en halv baguette. Och det är ju klart att supernäsan Hilding hittade den, hehe. Men han släppte den på tillsägelse och fortsatte spåra som den duktiga spårhund han är. Remus skötte sig också utmärkt. Det här hände mig: Jag satte mig på en stubbe en stund medan jag väntade på att hon som lagt Hildings spår skulle komma. Visade sig dock att stubben var full av kåda, så jag hade en stor fläck i röven och fick sitta på en handduk på vägen hem. 

Kom hem och var någonstans mellan halv- och heldöd, hade noll lust att laga mat men tanken på en arbetsvecka utan färdiga matlådor var värre så det var bara att släpa sig ut i köket och sätta igång. JAG VET, jag är helt besatt av mina matlådor. Det ska stå 10 matlådor i kylskåpet varje söndag, allt annat är ett misslyckande. Nu kanske man i jämställdhetens namn undrar om och varför inte min man kan laga mat när jag har varit iväg hela dagen och han bara har varit hemma? Jo, han kan såklart laga mat, men vi har inte riktigt samma syn på vad man ska äta. Jag tycker att man ska laga mat från grunden, medan han gärna serverar Felix Krögarpytt eller korv och pulvermos och liknande som jag tycker är  a. absoluta nödlösningar, b. inte speciellt gott. Plus att han är så otroligt omständlig när han ska laga mat. Allting tar tre gånger så lång tid och han drar fram tusen olika byttor och skålar och diskar inte heller undan efterhand som han använt saker, så köket ser ut som ett bombnedslag både under tiden och efteråt, vilket irriterar mig något så vansinnigt. Till skillnad från mig så tycker han inte heller det är särskilt kul att laga mat utan mer ett nödvändigt ont, så därav denna uppdelning. Plus att man får välja sina strider. 

Hur som helst, slängde ihop en lasagne och en bröddeg, in med lasagnen i ugnen och brödet på jäsning, in i duschen för att försöka sanera mig själv från lager av myggspray, svett och kåda. Det senare var lättare sagt än gjort för när jag försökte skala av mig kläderna så hade kådan arbetat sig in på bara skinnet så trosorna satt på riktigt som fastklistrade på skinkorna. Kände att man nog borde försöka lösa upp kådan med någon slags olja enligt lika-löser-lika-principen, men orkade inte stå och slabba med det så jag skrubbade röven med en skurborste och Biltemas grovtvål, vilket inte direkt kändes som en värdig handling men nöden har ju ingen lag. Åt middag, kollade på näst sista avsnittet av Stranger Things och sedan fick min man ta hand om hundarnas kvällsrutiner medan jag sträckte ut mig på soffan och läste. Har för närvarande TRE böcker på 14-dagarslån från bibblan så det gäller att utnyttja tiden och inte sitta och zappa i onödan. 

Ja, det var min helg det. TVÅ veckor kvar till semestern! 


3 kommentarer:

  1. Man slänger fasenimig inte ihop en lasagne. Det ska ju stekas köttfärs, hackas lök, kryddas och tillsättas krossade tomater och göras bechamelsas, och det är ett himla pöl tycker jag. Sen ska det varvas med lasagneplattor och sas här och köttfärs där. Icke att förglömma osten ovanpa. Eller har du nagot knep jag har missat?

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. 95 % av all lasagne jag gör är vegetarisk med Keso istället för köttfärs (alternativt att jag har överbliven köttfärssås). Här kommer ett superenkelt och snabbt recept:
      Släng ihop en tomatsås (bryn hackad lök och vitlök, jag brukar också slänga i lite strimlad vitkål och/eller rivna morötter eller bladspenat eller nåt för att få lite mer "innehåll" i såsen). På med 1-2 burkar krossade tomater, krydda med t ex timjan, oregano, dill. En skvätt rödvin är inte heller fel.
      Täck botten av en form med tomatsås, lägg på ett lager plattor, klicka ut c:a 150 g Keso, strunta i att det ser ynkligt ut, sleva på tomatsås så det täcker, nytt lager plattor, lägg på Keso + tomatsås, upprepa valfritt antal lager. Jag brukar köpa 500 g Keso och det räcker till 3-4 lager beroende på formens storlek. Har man inte Keso kan man ta smulad fetaost, det går lika bra. Detta moment tar kanske...10-15 minuter allt som allt, inklusive att göra tomatsåsen.
      Strössla över riven ost, och så skjuts in i ugnen c:a 30 minuter på c:a 175-200 grader.
      Jag har aldrig använt bechamelsås till denna variant av lasagne, tycker det funkar bra ändå.

      Radera
  2. Jag har en kompis som är vegetarian, bara en faktiskt, och det här receptet ska jag spara till dess att hon kommer besök nästa gang. Det är inte sa ofta, hon bor en bra bit härifran, men kanske jag far för mig att pröva innan dess när temperaturen har sjunkit under 30°!

    SvaraRadera