fredag 1 juli 2022

Livet är en fest

Jaha, då var det fredag och JULI. Hur gick ens detta till? kan man ju fråga sig, men det var väl förmodligen på det gamla vanliga sättet: alla dessa dagar som kom och gick som var livet. Eller nåt. 

Har haft en ond och bråd arbetsvecka, lyckades lösa ett problem och rädda en kollega och fick omdömet Du är fanimig SKARP på danska. Hoppas det inte betyder att man är nån djävla ragata. Eller, inte för att jag har något problem med att vara det, men det känns ju lite löjligt att tacka för det. Hehe.

Igår var en strävsam dag. Jobbade med att lösa kollegans problem, fick dessutom ta hand om en annan kollega som var sjuks besök. Åkte och handlade efter jobbet för det är min fredagsfrukostvecka den här veckan. Jobbet bjuder alltså på frukost varje fredag och vi turas om att köpa bröd och pålägg och sånt, och denna vecka var det min tur. Åkte sedan hem, städade lite, plockade en korg kirskål till hönsen, rörde ihop deg till piroger, tränade ett svettigt tabata-pass medan degen vilade, fixade fyllning, bakade 40 piroger, vattnade i växthuset och sedan drösade jag ner som en säck potatis i soffan och förmådde inte göra ett skvatt mer den dagen. 

Ikväll ska vi på bröllopsfest! Min son gifte sig nämligen i februari men då var det restriktioner och ingen fick komma på själva bröllopet, men nu "är dom nere" som folk här säger om alla som bor norr om dom själva. Det ska vara en enkel tillställning med knytkalas (därav ovan nämnda piroger) och bara familj, så  det finns ingen anledning att hetsa upp sig i onödan.  

Imorgon ska Laban på sin specialsökskurs, och därefter ska jag åka direkt till spårskogen och lägga spår till söndagen då det är samling 09.00 sharp, för träning och häng med viltspårsnördar som väl lär ta större delen av dagen. Och sen är helgen slut. PUH. Men sen är det bara två veckor kvar till semestern. Två veckor minus en dag, för min plan är att börja semestern på fredag, men samtidigt så kanske jag behöver ha fredagen som reserv om jag inte hinner allt det som jag borde hinna till dess. Den som lever får se. 


2 kommentarer:

  1. När jag jobbade i Danmark blev jag kallad "en skrap dame", jag tror det heter skrap och inte skarp, men är inte säker. Fick förklarat för mig att det betyder ungefär en tuff dam, som man inte sätter sig pa. En komplimang alltsa.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Googlar man "skrap" betyder det (enligt Google Translate) "skräp" men "skrap dame" betyder "en hård dam". Jag var ju bara skarp eller skrap (inte alltid lätt att uttyda den fynska dialekten som "mina" danskar håller sig med), men hoppas ändå på något bra :)

      Radera