torsdag 8 juli 2021

Tjo i loan

Igår tävlade jag lydnad med Tage von Ärthjärna. Det gick väl lite både och skulle jag vilja säga. Har inte tävlat lydnad sedan 2017 tror jag, så det var kanske på tiden. Tävlade ju rätt mycket både med Remus och Hilding på innan dess, och var då uppflyttad till "gamla" lydnadsklass 3 med båda. Sen kom de nya klasserna 2016 och då kunde man välja om man ville starta i "nya" klass 1 eller klass 2. Tänkte (såklart) då klass 2, men tyckte den verkade så tråkig? Satsade istället på bruks och det gick ju bra, men så blev Hilding sjuk 2018 och först visste vi ju inte ens om han skulle överleva, och nu äter han medicin som det är karens på så han får inte tävla, och Remus är inte riktigt lika taggad på tävlingar. Sen kom yrvädret Tage och han har ju tagit sin rundliga tid på sig att mogna såpass mycket att han kan hålla ihop mer än tio sekunder i taget. Sen har det ju knappt varit några tävlingar under pandemin heller, så då blir det inte riktigt av att jag tränar speciellt målmedvetet. Men nu var det tävling på hemmaplan och allt, så då kände jag att nu får det bära eller brista. Hade tre mål med tävlingen: 1. Att få ett godkänt resultat (dvs över 100 poäng). 2. Att ha en bra känsla. 3. Att få poäng på alla moment. Utfallet blev följande: 1. Check (130 poäng). 2. Check, jag kände att han var okoncentrerad och väääldigt intresserad av vad som fanns på marken och runt omkring, men jag lyckades samla ihop honom igen. 3. Fail. Nollade två moment, det första var inkallningen. Det brukar vara ett paradmoment där han kommer som skjuten ur en kanon, och det enda som inte är jättebra är ingången för han har sån fart att han inte hinner bromsa i tid. Men det har jag inte brytt mig om att peta i för jag vill hellre ha en hund som kommer med fart och vilja än en som börjar tveka och slå av på tempot för att man härjat för mycket med ingångspositionen. Man kan tro att Tage är tuff, men han är faktiskt rätt vek och om man ställer för stora krav på honom så kan han bli låg och passiv. Hur som helst. Vi startade med följsamhet och det kändes bra, han var med mig hela tiden, höll positionen bra utom under språngmarschen, där flöt han iväg lite men annars kändes det bra. Vi fick en nia där, så det är jag supernöjd med. Så var det inkallning, den började bra och jag kände mig säker på att det skulle bli bra för eftersom han var lite påverkad av värmen så drog han inte upp i sitt vanliga 200 km/h-tempo och då brukar ingångarna också bli lite bättre, men istället för att vända upp på vänstersidan så drog han ut åt höger, nästan som att han skulle göra en tysk ingång. Som vi ALDRIG har tränat och som han ALDRIG har gjort. Det gjorde han inte nu heller utan han sprang bort till någon fläck på marken någon meter bakom mig och ställde sig där med näsan klistrad i backen. HM. Vet att en som startade innan mig har en tik som är på gång att börja löpa, så jag misstänker att det var det som störde unge herr von Ärthjärna för jag är övertygad om att tikar som är på väg in i löp luktar lite mer spännande än annars och alla hundar sätter ju sig på ungefär samma ställe vid inkallningen (ja, de som sätter sig åtminstone, haha). Jag kommenderade fot och han lyssnade inte och då flyttade jag på mig och då är det ju noll på det momentet. Orutinerat av mig, med facit i hand kunde jag ju ropat in honom lite mer strängt och kanske fått en femma, men jag har aldrig misslyckats med en inkallning på tävling så jag har liksom aldrig ens behövt tänka på sånt. Men som jag brukar säga på mina kurser: Det finns en första gång för allt, och denna första gång inträffar ofta på tävling. Hur som helst, är ändå nöjd att jag till sist lyckades bryta honom från den där doftfläcken och få honom med mig till nästa moment som var sittande under marsch, och där inkasserade vi en tia. Sen var det ödesmomentet apportering. Det funkar ju inte klockrent ens på träning, han har inget bra gripande och han tuggar och släpper apporten, men jag hade ändå vissa förhoppningar om att han skulle plocka upp den och komma så att vi åtminstone kunde få en femma. Men nä. Tävlingsledaren skulle vara snäll och komma med apportbocken i en hink så att inte hundarna skulle se den, men Tage tyckte förstås att det var jättespännande att någon kom med en stor hink. Apporten skiter han ju rätt mycket i, men hinken! Den var spännande och han ville verkligen dit och kolla. Lyckades dock få honom att sitta kvar, men han var  väldigt ofokuserad och sen sprang han bara förbi apportbocken. Gjorde ett lamt försök att dirigera tillbaks honom, men nä, det var bara att ta sin nolla och gå vidare i livet eller åtminstone till nästa moment som var fjärrdirigeringen. Brukar också vara ett paradmoment och han gjorde det bra, men tjuvade på uppsättandet i slutet (har heller aldrig hänt förut) så det blev "bara" en åtta. Hopp över hinder fick han nio på, för han studsade mot mitt ben i ingången, men det bryr jag mig inte så mycket om. Sen fick vi faktiskt en tia på helheten med kommentaren "glatt och trevligt". Så ja, bra poäng på det som vi fick poäng på och resten är vad det är. Han så bara hade fått femmor på inkallning och apportering (vilket ändå är rimligt) så hade vi klarat uppflyttningspoäng, men det tjänar ju ingenting till att tänka på det utan det är bara att träna vidare. Är taggad på det nu när jag fått ett hyfsat kvitto på vad som fungerar och vad som inte gör det i skarpt läge. 

Sen var det hem och ta sig en titt på vad Danmark skulle kunna åstadkomma mot England i fotbolls-EM. Jag tycker båda lagen är världsbäst på att tycka att de är världsbäst så det kunde nog gå lite hur som helst. Tycker dock att England spelade bättre åtminstone i andra halvlek, för där kändes det som att man hade kunnat landa en helikopter framför det engelska målet så lite aktivitet var det där. Sen orkade jag inte se förlängningen (är det inte väldigt många matcher som har slutat med förlängning i detta mästerskap? eller det kanske är normalt?) men England gjorde ju tydligen mål på en straff som var  vää-häääldigt tveksamt utdömt enligt danskar. Det kallas även "dåliga förlorare", hehe. Nu vågar man väl inte kontakta sina danska kollegor för där är väl landssorg nu kan man tänka. 

Jobbar idag med, sen väntar fyra veckors semester. AAAAAH. GÖTT! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar