torsdag 29 juli 2021

Hello borrelia my old friend. You've come to talk with me again

Jaha, den här röda ringen kring fästingbettet blir bara större och större och igår morse hade den passerat gränsen för en femkrona, som i alla fall förr var det men hade att gå efter. Men nu vet man ju knappt hur mynt ser ut längre, så när jag ringde till vårdcentralen igår eftermiddag så fick jag för säkerhets skull säga "en gammal femkrona" fast helt ärligt vet jag inte ens om det har kommit någon ny? I alla fall så tyckte den sköterskan jag pratade med att jag skulle kontakta kvällsjouren så att behandling kunde sättas in omedelbart. Jag tyckte väl kanske att det kunde vänta tills som idag då, men det tyckte inte hon och man vill ju inte vara mopsig mot vårdpersonalen så jag ringde när de öppnade på kvällen för att styra upp ett och annat. Universum ville dock annorlunda för varje gång jag knappade in mitt personnummer och avslutade med fyrkant så bröts samtalet. Tur för mig att det inte var livshotande då. Ringde vårdcentralen nu i morse och då var det annat ljud i skällan, för nu är tydligen rekommendationen att man inte sätter in antibiotika förrän ringen är 5 centimeter i diameter och de gamla femkronorna var minsann bara 3 centimeter i diameter, visste hon jag pratade med och lät meddela rätt så beskäftigt tyckte jag. Fick förklara att "större än en gammal femkrona" inte nödvändigtvis betyder "lika stor som en gammal femkrona" och då fick jag en tid hos en läkare imorgon. Konstigt ändå att man ena dagen bedöms vara så sjuk att man ska åka till kvällsjouren och nästa dag får man nästan tjata sig till en tid för exakt samma grej? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar