måndag 12 juli 2021

Att unna sig

Varje semester säger vi (eller okej, kanske mest jag) att vi ska bli bättre på att unna oss. Äta ute mer, lyxa till det lite. Fyra veckor senare kan man räkna antalet tillfällen på restaurang genom att bara använda tummarna. TYP. Vet inte varför, för det är ju väldigt trevligt och ger en känsla av lyx och flärd, och vi sitter inte heller på ruinens brant, men det blir ändå väldigt sällan av. Sen är ju det såkallade utbudet väldigt begränsat. Här i byn har vi ändå tre matställen, en pizzeria som vi inte äter på sen de bytte ägare och allting blev BÅDE sämre och dyrare, en annan pizzeria som väljer att ha semesterstängt en månad så där KAN vi inte äta, och så ett gatukök som jag kommer att återkomma till. 

Vi brukar i alla fall ha som tradition att fira semestern med att äta lunch på ett helt fantastiskt ställe som heter Nouys Thaikök & Hembageri, som ligger ett par mil härifrån. Så också idag.  Tänkte vi. Då visade det sig att det var stängt på måndagar. Snopet. Vi åkte vidare. Kom på att jag läst jättebra recensioner kring ett annat thaiställe ett par mil från oss (fast i en annan riktning). Susade dit, då hade de också stängt på måndagar. Vad är det med måndagar och restauranger? Eller ja, jag fattar ju att folk kanske mest äter ute på helgerna och någon gång måste ju personalen vara ledig, osv. Men ändå. 

Vid det här laget var blodsockret i höjd med fotknölarna och vi satte oss i bilen och körde hemåt i ilfart, eniga i att åka till gatuköket hemma i byn. De har rätt så nyligen byggt ut och min man ska dit på AW med sitt jobb på fredag och då kunde vi ju slå två flugor i en smäll genom att stilla hungern och kolla utbudet på en och samma gång. Kom dit klockan 14.02 och då visade det sig att de bara hade lunchöppet mellan 11-14. 

Såatteh, det går väl SÅDÄR med unnet just nu. Vi åkte hem och gjorde pannkakor istället. Det är ju gott och i det närmaste gratis, eftersom äggen är det (eller ja, det beror ju såklart på hur man räknar, det finns säkert nån ekonomdjävel som kan få det till att det här är norra Europas dyraste pannkakor, men jag litar inte på ekonomer). Nackdel: tar en djävla tid från tanke till handling, och ej så glammigt som att äta ute. Men man blir ju åtminstone mätt. 


Vad händer på valpfronten? undrar säkert ni, och det gör jag också. Tyvärr har en av de fyra dött, okänd anledning, men det är ju sånt som händer och det var säkert något medfött fel. Övriga tre mår enligt uppgift fint. Har messat och bjudit in mig själv, men inte fått något svar på det än. 

1 kommentar:

  1. Haha, det har sina fördelar att bo i stan. Men maste säga att jag uppskattar hemlagad mat mer än att äta ute. Fick nog av det under mina ar pa resande fot. Ett par ggr om aret pa restaurang räcker för mig. Men lycka till med unnet!

    Och jaaaa, valpbilder vill vi ha.

    Annika

    SvaraRadera