torsdag 7 maj 2020

Tråkighet, ditt namn är Coronapandemi

Jag är ju en person som är van vid att ha många järn i elden och nu är det ju lite både som att malmfyndigheterna har sinat och elden slocknat. Samtidigt är jag ju i normala fall en person som ständigt beklagar mig över för många järn i för många eldar, för mycket att göra, för lite fritid, kan jag aldrig bara få vara hemma och ligga i soffan och glo på tv? Så jag borde ju vara nöjd nu när absolut ingenting händer. Men nöjd är man ju tydligen aldrig, det är väl något evolutionärt för om neanderthalarna hade varit nöjda med tillvaron så hade vi väl fortfarande bott i grottor och jagat mammutar. Har absolut inga problem med att ha en tom kalender, men INTE FAN ligger jag på soffan och glor på tv speciellt mycket ens i dessa tider. Måste skärpa mig här.

Tog tag i mitt händelsefattiga liv och anmälde Tage till BPH (Beteende- och Personlighetsbeskrivning Hund). Jag har gjort BPH med både Remus och Hilding, det är rätt kul. Har även gjort MH (Mentalbeskrivning Hund), men tycker BPH är roligare och mer nyanserat. Om någon av mina cirka tre och en halv följare inte känner till vad BPH och MH är så handlar det om att man går en slags bana med sin hund där man genomför ett antal fasta moment (lek, jakt, möta främmande personer/spöken, hantera en skrämmande situation, plötsligt ljud etc) och så ser man hur hunden reagerar och även (och kanske framför allt) hur den avreagerar om/när den t ex blivit rädd för något. Sedan får man en beskrivning av sin hunds mentalitet som kan vara kul och intressant att känna till. Man kan också gå in och jämföra till exempel kullsyskon eller se om ens individ är rastypisk eller en fri ande som gör som den vill oavsett vad finns i genuppsättningen. Hur som helst, det är alltså EN BESKRIVNING, inte ett prov där man blir godkänd eller underkänd på något sätt. Stör mig så sjukt mycket på folk som uttrycker det som att deras hund "klarat sitt MH" eller "fått jättebra resultat på BPH", eller säger att deras hundar ska göra ett "MH-test". SLUTA GENAST UPP MED DET. Sådär, nu är det sagt.
"Känd mental status" är hur som helst ett krav för att få tävla i bruks och det är ju planen även med Tage von Ärthjärna även om det inte är aktuellt i nuläget (och då avser jag inte inställda tävlingar utan helt enkelt att vi inte är redo än). Om man har en bruksras så är man tvungen att göra MH, men jag som inte har det får välja om jag vill göra MH eller BPH. Tänkte först göra MH på min hemmaklubb men blev så himla sur för jag anmälde mig i väldigt god tid och då var det kanske 4-5 anmälda, sedan när det började dra ihop sig så var jag helt plötsligt SIST på reservlistan. Det finns någon slags tågordning där bruksraser har företräde och det köper jag, men det var folk som anmält efter mig och som inte har bruksras men de hade ändå hamnat före mig och då blev jag sur på riktigt. Sen blev alltihop inställt p g a Coronakrisen, men jag kommer ju aldrig mer att göra ett MH på den klubben om jag så skulle skaffa hundra hundar av bruksras. Är rätt långsint. Hehe.
Hur som helst, jag tänkte att man lika gärna kunde passa på att få det där med "känd mental status" undanstökat nu. Anmälde därför till det ställe där jag gjort BPH med taxarna. I anmälan ska man ange vilka dagar man kan, de ordnar BPH varje helg i princip. Skrev att jag kunde när som helst i hela juli och hela augusti och tyckte att jag var ute i god tid, men där fick jag tji för de hade fullbokat ända till oktober. Det var tydligen fler som tänkte som jag, hehe. Blev uppskriven på någon slags återbudslista, så vi får väl vad som händer för det hände tydligen rätt ofta att de fick återbud.

Har även varit lite duktig och bokat tid hos sjukgymnast, eller fysioterapeut heter det väl nuförtiden, för mitt DJÄVLA knä som jag är så trött på i detta nu. Blir ju inte sämre men det blir ju fan inte bättre heller. Bokade på en privat klinik p g a pallar inte gå till den där lama typen på vårdcentralen. Pallar heller inte boka tid hos någon annan på samma vårdcentral och gå dit och riskera att möta den kassa och därmed state:a att jag tycker hon är kass. Hon är säkert bra på något sätt, men inte för mig. Fick dock inte tid på den privata kliniken förrän om flera veckor, men det är väl bara att halta vidare genom livet och se glad ut.

Har förhandlat med min chef angående resten av mitt/vårt team, som enligt de direktiv som funnits inte har fått befinna sig på plats på jobbet samtidigt. Så det har varit ett DJÄVLA pussel med tider och sjukdomar och vabbande och dagishämtningar och sånt och det har ändå inte blivit särskilt bra. Mycket stress och mycket som släpar efter. Men från och med nästa vecka så får de jobba normalt igen. GÖTT även för mig, för jag har också fått agera pusselbit och täcka upp och lappa över även sånt som egentligen inte är mitt jobb. Men det är ju inte riktigt läge att dividera om sånt I DESSA TIDER utan här är det ju bara ett problem som ska lösas. Jobbar ju dessutom på ett företag som är ganska litet (även om vi ingår i en stor koncern) och då är det faktiskt aldrig riktigt läge att säga "inte mitt jobb", för man ska inte förglömma att den tå man trampar på idag kan ha nära förbindelse med den röv man tvingas slicka imorgon. Jodåsåatt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar