fredag 29 maj 2020

Just nu: hatar Elgiganten

Jamen nu måste jag ändå få klaga. För några månader sedan köpte vi ju en DYSON dammsugare och som jag har älskat denna maskin och vad den gör för mitt välbefinnande. Med tre hundar som tillsammans har tolv rätt grusiga tassar fastän man tycker man inte gör annat än torkar av dom när de har varit ute, samt två vuxna som inte alltid är jätteduktiga på att ta av sig skorna i hallen när man bara ska in lite snabbt och hämta något och så ut igen så är det så guldigt att bara ta sin DYSON och ge hallgolvet en rejäl avsugning på ingen tid alls varje kväll och så vakna till känslan av nystädat. Det kan man såklart göra med en vanlig dammsugare också, men det tar så mycket längre tid och är så mycket bökigare och därför blir det inte av på samma sätt.

Som jag älskade min Dyson, men säg den lycka som varar för evigt. För en dag så hade displayen plötsligt gått sönder. Dammsugaren funkade visserligen ändå, men man kunde inte ändra läge och man kunde inte se hur mycket batteri som var kvar, plus att om man köper en dammsugare för närmare 7000 spänn så är det ju rimligt att den ska hålla mer än ett par månader. ELLER HUR? Men visst, alla kan råka ut för ett måndagsexemplar och det var ju ändå garanti kvar så det skulle väl inte vara några problem tänkte jag. Men då tänkte jag tydligen fel för nu hände detta trista:

1. Lämnade in dammsugaren till Elgiganten i Ankeborg den 5 maj.
2. Den 13 maj fick jag ett sms där det stod Bäste kund! Dyson vill ha in resten av delarna till din dammsugare också. Så kan du komma in med dessa snarast så skyndar vi på processen.
3. Lämnade in resterande delar (laddare, munstycken m m) den 14 maj. Sen hände det ingenting och vi hörde ingenting.
4. Den 19 maj ringde jag och frågade hur det gick. Fick då prata med en förvisso trevlig person på Elgigantens centrala kundtjänst som inte kunde göra något mer än att logga in i något himla ärendehanteringssystem och se att delarna lämnats in den 14 maj. Det visste jag ju redan. Men hon skulle lägga en notering i systemet att jag önskade veta hur det gick.
5. Fick efter samtalet ett sms från Elgiganten i Ankeborg där det stod Bäste kund! Er produkt inväntar svar om den ska lagas eller bytas ut. När vi får mer information återkommer vi snarast.
6. Fick ett par timmar senare nästa sms: Hej! Din produkt är nu på väg till vår servicepartner. Du blir underrättad när din produkt är färdig för uthämtning.
7. Och sedan hände det ingenting mer. Och man kan ju undra hur länge jag skulle ha fått "invänta svar om den ska lagas eller bytas ut" om jag INTE hade ringt?
8. Och sen hände det som sagt ingenting mer. Igår, 28 maj, ringde jag IGEN och frågade hur det gick. Fick prata med någon annan förvisso trevlig person på Elgigantens centrala kundtjänst som inte kunde göra något mer än att logga in i något himla ärendehanteringssystem och se att min dammsugare hade skickats till servicepartnern den 19 maj. Det visste jag ju redan. Men han skulle lägga en notering i systemet att jag önskade veta hur det gick. Frågade hur länge de tyckte det var rimligt att ett sånt här ärende skulle ta, laga eller byt, hur svårt kan det vara? De sa att normal handläggningstid var 2-3 veckor och det tycker jag väl att det hade gått vid det här laget då.
9. Fick sedan ett sms från Elgiganten där de undrade om jag var nöjd med bemötandet i kundtjänst. Där kunde man gradera från skala glad grön gubbe till neutral gul gubbe till sur orange gubbe till arg röd gubbe. Valde arg röd gubbe och skrev att jag hade lämnat in en dammsugare för 3 veckor sedan och ringt 2 gånger utan att få någon annan information än sådant jag redan visste. Det var ju egentligen inte bemötandet i kundtjänst jag betygsatte, för han var som sagt jättetrevlig, men själva utkomsten av samtalet var ju liksom plus minus noll och ingenting och det tycker jag väl ändå att det är själva vitsen med att ha en kundtjänst.
10. Blev sedan rätt så omgående uppringd av en person från Elgiganten i Ankeborg som jag gissar var den som drog nitlotten när det kom kundvårdsdirektiv uppifrån, för så himla roligt kan det ju inte vara att tvingas ringa upp en person som precis uttryckt att den var maximalt missnöjd med bemötandet. Personen som ringde lät som att han var ungefär 14 år gammal, och det enda han kunde säga var att "dom på Dyson" hade stora förseningar så att jag fick nog vänta ytterligare ett par veckor, men han skulle göra vad han kunde för att "skynda på det hela". Han var dock väldigt trevlig och beklagade det som inträffat, men det hjälper ju liksom inte mig.

Jaha, så tack för inget liksom. JAG SKULLE JU KUNNA TYCKA att ett så stort företag som Elgiganten skulle kunna ha gett mig en ny dammsugare rakt över disk på stående fot och sedan löst det med Dyson hur eller om den skulle repareras utan min inblandning, istället för att jag skulle vara tvungen att vara utan dammsugare i flera veckor medan de ska fundera på om den ska lagas eller bytas ut. Då hade jag varit en nöjd kund istället som nu, en rätt så irriterad kund som överväger att aldrig någonsin handla något på Elgiganten igen om det ska vara så här djävla krångligt med saker som det ändå är garanti på. Då ska det väl gå snabbt och smidigt tycker man ju. Obs, alla som jag har pratat med har varit väldigt artiga och trevliga så inget ont om dom, det är väl inte deras fel utan sånt som bestäms uppifrån. De hade såklart också kunnat vara otrevliga och snäsiga och det hade ju varit värre. Men ändå. Sjukt besviken på Elgiganten är jag. OCH JAG SAKNAR MIN DYSON. Kom hem, allt ska bli bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar