måndag 11 maj 2020

Rapport från en måndag

Back in business på jobbet igen. Det är nästan som vanligt, fast ändå inte. Sedan ett par månader tillbaka är alla indelade i olika grupper och dessa grupper ska inte träffa varandra annat än utomhus. Det funkar väl sådär. Är som att folk i allmänhet tycker att det är bra att det finns regler, men det gäller inte dom och att det där med att hålla två meters avstånd inte räknas när någon står framför kaffeautomaten. För mig som alltid vill ha alla människor utom mina absolut närmaste på minst en armlängds avstånd är det ju inget problem, och i dessa tider är det ju dessutom socialt acceptabelt att be folk att BACKA UNDAN. Yay.
Är inte speciellt nojig över att bli sjuk, men det skadar ju inte att vara försiktig. Det är väl ändå ingen som satt en hel VÄRLD i karantän bara för skojs skull? Pre-corona var jag en sån (ja, jag erkänner) som gick till jobbet med förkylning (till mitt försvar kan jag säga att jag kan välja att stänga in mig i mitt rum på jobbet och inte träffa en människa), men där har till och med jag tänkt om. Det har - peppar peppar - inte varit aktuellt, men nu har min chef jinxat allt genom att säga "du är ju aldrig sjuk" i en uppskattande ton till mig, så nu är det väl bara en tidsfråga innan man får bädda ner sig med Alvedon, varma drycker och Dr Dryels halstabletter.
Men folk är ju generellt så korkade. Hade en på jobbet som blev hemskickad förra veckan för hen kom till jobbet med feber. Ursäkta, men har denna person bott under en djävla STEN de senaste månaderna? Blir förbannad för personen ifråga jobbar dessutom tillsammans med en som är i riskgrupp, så djävla respektlöst. Och häromdagen hade vi en vikarierande städare som gick och hostade och harklade sig medan hen svabbade golvet i korridoren och jag for ut ur mitt rum och bara URSÄKTA, ÄR DU SJUK? Lade snabbt till ett "eller är det allergi" eftersom jag själv hörde att det inte lät så trevligt. Det var allergi (sade hen i alla fall) mot rengöringsmedel. Taskigt läge för en lokalvårdare kan jag ju tycka. 

Ja, men i övrigt rullar livet på. Igår var det 20 grader varmt och jag NJÖT varje gång jag gick ut i trädgården barfota och i bara t-shirt. MMM. Denna vecka ska det dock bli kallare, så det är väl bara att pälsa på sig igen. I fredags var jag taggad på att åka på drop in-ridning på eftermiddagen. Har ju varit lite si och så med "droppen" för min del de senaste veckorna på grund av spårläggning och första maj och såna grejer, så det känns som att mitt projekt med Köttbullen helt har kommit av sig. Och det gjorde den i fredags också, för drop in-ridningen blev inställd. Snopet. Men ikväll är det i alla fall ridning som vanligt.
Har spårat lite med Tage i helgen, viltspår på lördagen och personspår igår. Det gick rätt så bra, det går inte som på räls direkt men jag tycker han har utvecklats mycket den här våren och börjat ta lite mer ansvar istället för att bara skutta fram med nån sorglös whatever-attityd. Gött.

I övrigt växer allting så det knakar utom mina sådder, tror det är möss i växthuset så nu djävlar åker fällan fram igen. Fångade rätt många möss i vintras, men är lite nojig för att sätta upp slagfällor p g a hundarna, särskilt så här års när man är där mer och kanske inte alltid är jättenoga med att stänga dörren efter sig. Men då får jag väl bli det då, för så här kan vi inte ha det. Alla har en plats i moder natur, men det är banne mig inte en muslig rättighet att bo i mitt växthus. Inte hos vaktlarna heller för den delen.

Helgens mat kan också nämnas, för den hade starka inslag av självhushållning och det finns väl få saker som gör mig så tillfredsställd som att äta saker som jag själv har plockat/odlat/fött upp. I fredags åt vi grönkålssoppa med vaktelägg, allt hämtat från den egna trädgården. I lördags en variant av Shepherd's pie med jordärtskockspuré (istället för potatismos) från egna skockor, och igår kycklinggryta på självaste Gunde Svan. Nej, jag har inga problem med att ha namn på djur som ska slaktas och ätas upp, men det ser ju lite bisarrt ut när man gräver i frysen och hittar påsar som är märkta "Johnny" och "lår, Sture" (det var en bortskänkes-tupp) eller "bröstfilé, Gunde". Men så har vi det. Over & out.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar