fredag 30 november 2018

Heja Sveriges Television

På tal om TV: Man kan väl inte annat än att lyfta på hatten för SVT som sänder helt föredömligt mycket från Sweden International Horse Show hela helgen. Annars brukar man minsann få vänta till någon gång i mellandagarna när det brukar visas en timme av "det bästa", vilket innebär att man får se orimligt mycket shettisgalopp (seriöst, det är jättegulligt, men om man vill se tävlingar så vill man väl ändå INTE se en lång intervju med någon liten unge om hur det kändes att vinna, år ut och år in), fyrspann (sorry alla som håller på med körning, jag fattar att det är en otrolig skicklighet som uppvisas, men jag tycker ändå inte det är sådär jättekul att titta på), islandshästar (samma sak där) samt nån djävla tomteparad när man i själva verket vill se Peder och Malin et concertes jaga medaljer och bilar med snudd på livet som insats.

Förr var ju ridsport på TV något extremt sällsynt. Man var ju salig för varje minut av Gothenburg Horse Show som man lyckades insupa, ackompanjerat av Anders Gernants härrrrliga kommentarrrrerrrr när Hugo Simon och Gladstone red in på banan och vann. Det var väl ungefär allt, en gång om året, vissa år fick man inte ens se hela klasser utan bara något friserat referat med de bästa deltagarna. Och aldrig att man fick se så mycket som ett kval till någonting överhuvudtaget så man hade ju ingen koll på hur någonting gick resten av året.

Ja, men nu ska jag inte vara bitter över det, för det har ju faktiskt blivit Så. Mycket. Bättre. Känns ju knappt som att man behöver åka till Falsterbo längre för sändningarna är ju ändå så mycket bättre än att sitta och sakta bli stekt till döds på söderläktaren (det är alltid orimligt bra väder när jag är besöker Falsterbo Horse Show). Plus: Hörde någonstans att SVT var det tv-bolag som hade mest bevakning av alla under ryttar-VM i Tryon i höstas. Och världscupen visas ju i stort sett varenda söndag, och så nu då: timmar av sändningar från Globen i helgen. Är så nöjd så nöjd så nöjd. Heja SVT!

2 kommentarer:

  1. Åååh Gladstone... Minns fortfarande vrålet när han gick felfri över mållinjen på Scandinavium. Medan han var på banan var det helt tyst, bara häftiga inandningar hördes, men sedan...
    Milton i all ära, men Gladstone var verkligen min drömhäst.

    Nu för tiden tittar jag mer på längdskidåkning vilket jag aldrig skulle kunna förklara för min inre tonåring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskade också Gladstone. OCH Hugo :)

      Radera