fredag 23 november 2018

Den mörka ängeln

Har läst Den mörka ängeln av Elly Griffiths, vilket är den tionde boken om rättsarkeolog Ruth Galloway. Jag har läst och älskat de andra nio och tycker även den tionde är jättebra. Dock utspelar den sig inte som de övriga i King's Lynn med omnejd utan i Italien, dit Ruth har blivit kallad av en arkeologkollega för att hjälpa till med ett fynd. Av olika skäl kommer (såklart) också Nelson dit och såklart sker det också ett mord i deras relativa närhet som de på ett eller annat sätt blir insyltade i. Dock får man inte följa själva polisarbetet speciellt mycket eftersom det är ett fall för den lokala polisen och ska jag vara helt ärlig så är väl kanske intrigen i just den här berättelsen på gränsen till i tunnaste laget. Men för mig spelar det ingen roll eftersom jag är så reservationslöst förälskad i Ruth, Nelson, Cathbad, Judy, Clough och hela det övriga persongalleriet så för min del skulle boken nästan bara kunna handla om dem och deras inbördes relationer. Utan något mord. Den här boken får fyra stora portioner spaghetti carbonara av fem möjliga.

2 kommentarer:

  1. Jag måste komma med ett litet boktips här. Har du läst Louise Penny? Hennes Three Pines-serie är ljuvlig. Bör dock läsas i ordning. Härligt persongalleri och dessutom äter de alltid en massa goda saker. Perfekt när man är mer intresserad av relationerna än själva mordet. Kanske värt att prova?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Låter som en perfekt grej till julledigheten :D

      Radera