torsdag 22 november 2018

Black Friday

Jamen inte ska väl jag vara den som inte skriver ett inlägg om Black Friday? Nä, jag tänkte väl det. Vill börja med att säga att jag är fullt medveten om att det finns folk som inte har det så gott ställt och att jag förstår att de passar på att handla t ex julklappar och sånt när det ändå är rea. Been there, done that och det är ju alltid lätt att göra uttalanden om vad folk borde och inte borde när man själv sitter där  med en lönnfet lön och har råd att välja. Så det här handlar inte om att skuldbelägga någon. Men samtidigt tycker jag generellt att ALLA lite kritiskt kan ta och granska sina konsumtionsvanor, för det finns fortfarande bara ett (1) jordklot som ska räcka till cirka sju (7) miljarder människor. Och tänk på detta: den levnadsstandard som vi har här i västvärlden, den börjar komma inom räckhåll för rätt många även i Asien och Afrika, och då är det kanske inte riktigt passande att skaka på huvudet och säga nänänä, det finns det inte resurser till, utan att själv vara beredd att göra lite avkall på den relativa lyxen många ändå lever i. Sist jag kollade var semester i Thailand inte inskrivet i FN:s konvention för mänskliga rättigheter, ändå pratar folk om att åka dit lika lättvindigt som om det handlade om en utflykt till stadsparken. Det funkar ju liksom inte om alla resonerar att javisst är det dåligt för miljön med flygresor...fast JAG måste ju ändå få åka dit på semester?  Samma med den här helt överdrivna konsumtionen. Man MÅSTE inte ha en nyare mobiltelefon och större tv bara för att det är tekniskt och ekonomiskt möjligt, inte heller måste man köpa nya kläder bara för att modet växlar. Blev himla glad att årets julklapp 2018 blev "det återvunna plagget", äntligen ett statement att det inte är rimligt att hålla på så här. Sen var handeln såklart tvungna att safe:a lite och säga att även nyproducerat av återvunnet material räknades, så att inte alla som tycker att second handkläder är "äckligt" skulle få skrämselhicka, men ändå. CIRKULÄRT. Smaka på ordet. Det smakar gott om ni frågar mig.

Och alltså...själva grejen? Har det inte blivit EXTREMT hysteriskt? Nu är det ju inte bara Black Friday utan fucking BLACK djävla WEEK? Rearearea och handlahandlahandla, överallt och i alla kanaler och helt maniskt. Hörde i fikarummet på jobbet häromdagen hur folk planerade att sluta tidigare på fredag och då, nota bene, inte för att shoppa som om det inte fanns någon morgondag utan för att kunna ta sig hem utan att behöva stå i milslånga köer p g a att hela stan (vars infrastruktur inte är Black Friday-anpassad) blir helt igenkorkad när alla köpgalna ska ut och trängas på gator och torg under en och samma dag. Blir helt matt bara av att tänka på det. En granne ska passa på att åka till ULLARED i helgen. Ullared en lönehelg efter Black Friday, det måste vara så helvetet är konstruerat om ni frågar mig. Ja, det här var väl inget nytt under solen för den som känner mig, men ändå. Det kan inte sägas nog många gånger om ni frågar mig*.


* Nu är det ju ingen som  frågar mig, men jag säger det ändå, oombedd. Vissa populära bloggar skriver ibland "vad vill ni läsare att jag skriver om" och så får de 3867 kommentarer på det inlägget med önskemål om olika ämnen som personen ifråga ska blogga om. Hade jag ställt den frågan så hade jag väl fått på sin höjd ett svar, OM det var en bra dag och solen och månen och planeterna stod på rätt kurs med varandra och det var tre torsdagar i samma vecka och Donald Trump hade bytt frisyr. Min självbiografi kommer inte att heta "mitt liv som influencer", den saken är klar.

4 kommentarer:

  1. Amen!

    Torsdag idag (fast bara en den här veckan), och jag vill alltid veta mer om djuren. Fler bilder ocksa tack. Gulliga hundar och höns far man aldrig nog av.

    Annika

    SvaraRadera
  2. Hear, hear!
    Vad världen behöver är uppenbarligen inte ytterligare en anledning att åka till närmaste köpcentrum och tömma plånböckerna. Dessutom är det ju ofta ren bluff. Precis som mellandagsrean. Det är samma glittriga skit som åker ut på galgarna varje år.
    Själv brukar jag roa mig med att föreställa mig ett liv som influencer. Hur jag skulle fylla min blogg med affilate-länkar till Dollarstore (diskborstar) Granngården (kompostmull) och CityGross (flankstek). Jag gissar att jag skulle kunna tjäna ungefär 8 kronor om året. Vad skulle du göra reklam för? Hönsfoder? Ridstövlar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt liv som influencer skulle nog bestå av lite reklam för Granngården (foder, hästgrejer, trädgårdsredskap) och sen kanske nån lokal köttproducent och grönsaksodlare. Känns inte som att investerarna står i kö här!

      Radera