söndag 20 mars 2016

Det konstigaste

Ni vet dom där diskussionerna som brukar uppstå i präktiga Facebook-grupper där den ena medlemmen är mer politiskt korrekt än den andre, och alla ser det som sin stora livsuppgift att mästra alla som skulle råka tycka eller göra något på ett annorlunda sätt. Ett praktexempel är gruppen "Ekologiskt är logiskt". Hälften av medlemmarna utgörs av ängsliga eko-wannabees som lägger upp bilder på än det ena och än det andra och frågar "gruppen" om godkännande, ska man välja Fairtrade-honung från Sydamerika eller hederlig svensk lokalproducerad? Eller hur ska man göra om man inte har så mycket pengar, för "Eko är ju ganska dyrt" (här kommer de barska råden haglande att "det handlar om prioriterande"). Den andra hälften utgörs nämligen av überpräktiga besserwissrar som sågar det mesta som inte är hemgjort, naturligt, opastöriserat och odlat av de egna fingrarna i mylla som endast gödslats av lyckliga frigående höns. De säger bryskt nej tack till allt från vaccin till värktabletter och många har dessutom någon flummig holistisk syn på att allt från allergi till ADHD bara är ett symtom på "obalans" (oklart mellan vad) och kan botas med örtte, tarmsköljning och schamantrummor. TYP. Ja, det är rätt så underhållande att betrakta på lite avstånd om man har en stund över, men jag skulle ju hellre skära pulsådrorna av mig med en sladdrig Waldorfdocka än ge mig in i de där diskussionerna med vett och vilje.

Ja, men i alla fall. Den ängsliga hälften frågar, den andra hälften levererar fördömande svar där det inte sällan går ut på att man ska SLUTA MED DET. Frågar någon om ekokött så är det alltid en grupp fanatiska veganer som hävdar att man ska SLUTA ÄTA KÖTT, för det är inte bra. Om någon inledningsvis skriver att de inte vill ha diskussion om köttätare kontra vegetarianer, men hur är det egentligen med ekokyckling, och då svarar någon att man ska SLUTA ÄTA KYCKLINGKÖTT HELT OCH HÅLLET, för det är inte bra. Någon undrar om schampo, får till svar att man ska SLUTA TVÄTTA HÅRET, för det är inte bra, ju mer man tvättar desto fetare blir håret men efter ett tag utan tvätt reglerar det sig själv (vill verkligen inte veta hur lång tid det tar eller hur det luktar under tiden). Någon annan undrar om deodorant och får till svar att man ska SLUTA ANVÄNDA DEODORANT, för det är bara onödigt, svetten har en funktion osv. Någon undrade om det fanns ekologiskt torrfoder till hundar och då skulle man förstås SLUTA GE TORRFODER, för det var inte bra, innehöll bara spannmål och det behöver inte hundar och yadayadayada (vill man ha mer av den varan kan man gå in på valfritt hundforum och ge sig in i en diskussion kring torrfoder vs BARF (Bones And Raw Food) och sen har man det ungefärliga svaret på varför det är krig i världen).
Häromdagen var det en som undrade om det fanns mascara utan aluminium. Och döm om min förvåning när tips och goda råd haglade. Det var verkligen inte tal om att SLUTA ANVÄNDA MASCARA, som man ändå kan tycka skulle ligga lite högre upp på Maslows behovstrappa än mat och hygien, och som jag kände var det spontana svaret från mig (även om jag som sagt aldrig skulle få för mig att skriva något i någon av de där trådarna), eftersom jag inte sminkat mig sedan jag var 20-ish någonting och än är det ju ingen som har kommit dragandes med en tom mjölsäck och bett mig dra den över huvudet för att skona omvärlden från att fräta sönder näthinnorna genom exponering av mitt osminkade nylle.

Men där ser man. Mascarafrågan. I den skola vi tydligen stå enade, eko eller ej.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar