fredag 11 mars 2016

Frans?

Eftersom jag har ägnat exakt 0 timmar, 0 minuter och 0 sekunder åt det fenomen som förr hette "melodifestivalen" och som nu tydligen allmänt känd som MELLO, så är jag lyckligt ovetande om allt som hör därtill. Men idag var det en artikel om FRANS i lokaltidningen, såg jag när jag åt lunch. FRANS är bosatt i Ystad, men när det handlar om att piska fram en helsida om lokala kändisar kan Kristianstadsbladets upptagningsområde vara väldigt luftigt. Jag bläddrade rätt så ointresserat förbi, men som av en slump så spelades FRANS' bidrag på radion när jag körde hem några timmar senare. Låten heter "If I were sorry" och det är väl tur att MELLO ska gå i Sverige i år (uppsnappat under sagda lunchrast), för nån med såna taskiga kunskaper i grammatik kan man ju inte skicka utomlands? Eller vad hände med I was, you were, he-she-it was, we were, you were, they were? Inte för att jag är så djävla fenomenalt slängd i engelska, men vissa grejer är väl ändå rätt så basic? Eller har böjningar av oregelbundna verb fasats ut ur läroplanen? Alternativt är det nåt fränt förortsslangigt som har gått mig spårlöst förbi. Allt känns ungefär lika rimligt.

2 kommentarer:

  1. Were är konjunktiv där tror jag. Om jag vore ledsen alltså. Och då är det rätt.
    Anna H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaaahh...konjunktiv. Det var ju snyggt.

      Radera