fredag 26 februari 2016

Coming up: internationella kvinnodagen (okej, inte än på ett tag men jag gillar ju att ligga i framkant)

Häromdagen kom jag att tänka på en bra replik som jag skulle ha i beredskap att slänga åt den som skulle drista sig att säga "grattis på kvinnodagen", för nu är det ju snart mars, DET ÄR SNART VÅR. Spelar ingen roll om det kommer 20 cm snö (annat än att jag blir extremt bitter), mars april har knopp i håret som det ju heter. Ja, men i alla fall så kom jag inte ihåg den där repliken ordagrant, men jag kom ihåg att jag hade bloggat om den så då var det ju enkelt att bara gå in i bloggen och leta upp ett inlägg i mars förra året. För FÖRR I TIDEN kunde man nämligen klicka på ett årtal i bloggarkivet och så radade årets månader upp sig så elegant, så ville man läsa vad man (eller någon annan, om det var någon annans blogg) gjort vid påsk eller midsommar eller under semestern så var det bara att klicka på den månaden, luta sig tillbaks och börja läsa. Men djävla RÖV-Blogger har av någon oklar anledning tagit bort den funktionen, så nu finns det bara månader för det innevarande året. För andra år får man börja i december och tålmodigt scrolla baklänges. Inte så kul när man vet att man måste ända till början av mars. Lite kul ändå, för man tvingas scrolla förbi inlägg och händelser man glömt. Tycker jämt att alla inlägg, oavsett vad de handlar om, var lite bättre förr. Lite vassare, lite mer välformulerade än den såsiga rännil av ord som nu pressar sig upp ur detta tangentbord. Men jag antar att jag kommer att läsa den här texten om några år och förundras över hur djävla bra den var jämfört med 2021 års bloggtexter. Eller nåt. Hur som helst: Hade gärna sett att den där månadskategoriseringen återkom, för det var rätt tidsödande att scrolla igenom 9 månaders bitterbloggande.

Så här kan man i alla fall svara om någon säger "grattis på internationella kvinnodagen" till en den 8 mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar