fredag 25 december 2015

Post jul

Jahopp, då var julen förbi för detta året. Det har gått rätt så smärtfritt måste jag säga. Julklapparna var ju fixade sedan länge, maten gjorde vi ingen stor affär av och nu har vi umgåtts med föräldrar och barn och barnbarn, julklappar har bytts kors och tvärs och nu kan man med gott samvete sjunka ner i soffan med en skinkmacka och ett glas sockerdricka och koppla av.

Fick bara bra julklappar: en Jamie Oliver-stekpanna, presentkort på Intersport (=fler narkotikajeans), en bok om mitt frikort Bruce Dickinson, en annan bok om dekadent leverne i Stockholm, tv-serien Jag Claudius på dvd. Bland annat. Så ni förstår ju att jag har varit extremt snäll.

Sen åkte vi (på min mans initiativ) på MELLANDAGSREA. Fattar inte när jag blev så extremt snäll så att jag blev dum, men någon gång under de senaste åtta åren har det uppenbarligen inträffat. Fast på villkoret att vi bara besökte en (1) affär och det blev Elgiganten, eftersom vi pratat jättelänge om att skaffa en ny hemmabio istället för den slafsiga vi har där man alltid måste koppla bort funktionen "kom ihåg var du var senast" så att vi alltid måste sitta som två fån och diskutera "vilken skiva var vi på?", "har vi sett det här avsnittet?" och sega oss igenom tusen trailers för att konstatera att jo, det hade vi visst, och så ut med skivan och i med nästa och köra samma diskussion en gång till. Plus att det inte går att se blue-ray utan då får man koppla in Playstation och koppla om ljudkabeln och sånt där djävla i-lands-meck som man helt enkelt inte orkar med.  Men när vi snirklade runt på Elgigantens parkering där folk hade parkerat på kors och tvärs och halvvägs ner i dikena så ångrade jag mig bittert, men det var ju så dags. Vi plöjde oss tappert in, för en gångs skull var det gott om personal så vi fick nästan omgående tag på en blonderad ungdom som prackade på oss ett par kilo svart plast samtidigt som han med uttråkad röst försäkrade att det här var TOP OF THE LINE. Sen köpte jag en ny laptop på rea av bara farten. Köpte ju en surfplatta med integrerat tangentbord för något år sen, men eftersom den var billig och inte har några usb-uttag så går det inte att använda den som en dator som planen var (eftersom det inte går att koppla in en mus and I don't do pekskärm), utan den används enbart för att ligga och glo på Öppet arkiv i sovrummet, och inte alls som det var tänkt. Men nu så. Var väl första gången jag köpte en dator och det första jag kollade var att det fanns usb-uttag, men man lär sig av sina misstag som igelkotten som steg av rotborsten sa.

Nu ska vi i alla fall vegetera i soffan, glo på På spåret och sedan blir det nog tidigt i säng. Som de fräna hålligångare vi är.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar