måndag 1 december 2014

Pulled beef

Gjorde ju som sagt pulled beef för första gången i mitt liv igår och det blev hellyckat. Jag har aldrig ens ätit det innan, brukar ju bli lite anti när det är sånt där som ALLA ska  göra till höger och vänster, men nu stod jag där med en nötrulle som jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med när tjälknöl kändes lite gjort.  Googlade några pulled-recept på måfå och slängde ihop en sås bestående av (cirka):

1,5 dl chilisås
1,5 dl cocacola
0,5 dl ketchup
1 hackad lök
4-5 finhackade vitlöksklyftor
1 skvätt grädde
1 tsk salt
En skvätt av någon bbq-sås jag hittade längst ner i kylskåpet
Lite chipotle-chilipeppar
Kanske något mer som jag glömt nu.

I med köttbiten i en gjutjärnsgryta, ner med såsen på och runt omkring köttet och så skjuts in i ugnen på 150 grader och där fick den stå och götta sig i närmare 6 timmar (p g a en man som bara skulle vara borta "högst en halvtimme" men som inte riktigt hade samma tidsuppfattning som resten av världen) och resultatet var TO DIE FOR, även om lite väl mycket av såsen hade kokat in vid det laget. Även om köttet var gott så är ju såsen liksom halva maträtten. Nästa gång blir det 5 timmar, alternativt mer vätska från början. Vi får väl se, sa den blinde till den döve när den lame hoppar höjdhopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar