måndag 1 december 2014

December börjar med lite rensning

Läste precis någon vän-till-någon-vän-till-någon på Facebook som ondgjorde sig över att det "inte ser så trevligt ut" med tiggare utanför affärer. Man bara: nä, för det är ju säkert JÄTTEKUL att sitta där hela dagarna, konstigt att inte fler gör det när det nu verkar vara så djävla lönsamt så att man bara kan resa sig och åka iväg i sin lyx-Mercedes när arbetsdagen är över. Som ju alla "vet" att alla tiggande romer gör. Diskussionen där ovanstående uttalades var baserat på en artikel från sajten Nyheter Idag, som handlade om att någon skulle dela ut varma kläder till behövande och så kom det påstådda horder av rumänska romer och bara slet åt sig allt som inte var fastspikat och betedde sig allmänt oförskämt medan svenska uteliggare inte fick så mycket som en vante. Nyheter Idag är en sajt som säger sig vara en "oberoende" nyhetsplattform, men de som står bakom den äger som av en händelse Sverigedemokraternas eget produktionsbolag, Smalben Produktion, så sådär djävla politiskt oberoende och ovinklat lär det ju knappast vara om ni frågar mig.

Tiggeriproblemet är för all del komplext, jag tycker det är svårt att veta hur man ska göra i ett större perspektiv. Det här med att man inte ska befästa tiggeri utan istället åtgärda problemen på annat sätt, på en högre samhällsnivå, det låter ju rimligt att ett samhällsproblem ska lösas med samhällets medel och inte på individnivå. Men det är ju inte så djävla lätt att tänka när det sitter en stackars rom ihopkurad framför en pappmugg i snålblåsten utanför Konsum hemma i byn, så då väljer jag den breda vägen, vilken i min värld är: Jag har, de har inte, jag ger (och får ibland Guds välsignelse tillbaks. Vilket inte behövs, men är lite trevligt ändå eftersom det inte händer speciellt ofta. Eller vad vet jag förresten, Gud kanske sitter och välsignar mig stup i kvarten utan att jag vet om det).

Men i alla fall, att sitta och vara snipig på Facebook och tycka att det största problemet med tiggare är att "det inte ser trevligt ut" kan ju möjligen kvala in som den sämsta åsikten ever. Som om hela problematiken handlar om att blekfeta medelklassiga svin inte ska få sin shoppingupplevelse sabbad av något så otrevligt som en tiggare, hujedamej. Har nu en "vän" mindre på Facebook (eftersom denna person höll med föregående talare).

Fick sedan ett bryt i fikarummet på jobbet när en person, som jag är hundraprocentigt övertygad om tillhör de där 13 procenten som gjorde Sverige till ett lite tråkigare land i senaste valet, ondgjorde sig över en artikel i tidningen där det stod att socialen hade betalt hemresor för några rumänska romer. Fräste Men nu får då väl ändå bestämma dig, du vill ju för fan inte att de ska vara här, ska du nu gnälla när de åker härifrån också? VA?

Har  eventuellt en "vän" mindre IRL också. Men sådan vänskap kan man ju lätt vara utan.

3 kommentarer:

  1. hatar med åsikten "ser inte trevligt ut" NEHE! allt kan fan inte vara trevligt, jävla idioter! (tog mig rätten att överanvända utropstecken)

    SvaraRadera