söndag 13 juli 2014

Ibland överraskar jag mig själv

Ibland händer saker som man inte riktigt tror ska hända. Till exempel så köpte jag aktier alldeles nyss. Har alltid sagt att jag tycker det är omoraliskt att äga aktier, och jag tycker fortfarande att det är omoraliskt att någon rik knös utan att behöva lyfta ett finger kan sitta och casha in vinst som andra slavar ihop till utan att få ta del av kakan när den är färdiggräddad så att säga. Till mitt ynkliga lilla försvar får jag säga att jag köpte aktier i den koncern som äger mitt jobb, så därför är jag själv med och slavar ihop till den eventuella vinsten. Tror nu i och för sig aldrig att jag kommer att sälja några aktier, för om det var jobbigt att köpa (inte jobbigt SÅ, men man fick skapa någon djävla "depå" på internetbanken och det krävde lite pyssel) så känns det ännu jobbigare att sälja med vinst, för den ska beskattas och tas upp i deklarationen och gud vet allt. Uääh vad jobbigt.

När jag ändå är igång på temat "saker jag aldrig gjort förut" så tänkte jag att nu DJÄVLAR ska jag säga upp vår fasta telefon. Vi har pratat om det i evigheter, för vi ringer verkligen aldrig från den, och de enda som ringer till den är försäljare eller marknadsundersökare. Men så är vi insnärjda i något djävulskt fångstnät där man får rabatt på bredband och tv-abonnemang om man har fast telefon och det är väl det som hindrar oss, det och att vi är för lata för att ta reda på hur stor den här "rabatten" egentligen är. Men seriöst, den kan ju omöjligt vara lika stor så att det motiverar att kvartal efter kvartal betala hundratals kronor i "fasta avgifter" för ett telefonabonnemang som aldrig används. Senaste telefonräkningen hade vi ringt för 12 kronor, och det var 12 kronor mer än föregående och berodde på att min man satt i Tele 2:s telefonkö i timmar för att först felanmäla ett kraschat simkort och sedan aktivera ett nytt. Men det är ju förhoppningsvis inget som händer dagligdags. Så nu djävlar är det jag som imorgon åker in till Telias butik och tar reda på vad det kommer att kosta att fimpa den fasta telefonen i form av uteblivna "rabatter". Är så amish att jag känner att jag måste ta mig till butiken i stan för att tala med en levande människa. Orkar inte bli kopplad hit och dit mellan olika avdelningar för att slutligen bli bortkopplad och få börja om från början igen och vara på plats 36. Sorry Telia, men det är min bistra erfarenhet.

Ja, det var väl dagens små överraskningar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar