tisdag 30 september 2008

You can go blue in your face talking about the human race

Idag lyssnade jag på radio och de pratade om börsen. För mig som inte begriper mig på ekonomi är "börsen" ett lika diffust begrepp som till exempel "marknaden". Och nu sa de på radion att Tokyobörsen hade sjunkit med två procent, och jag bara "procent av VADÅ?", för det tycker jag är en rimlig fråga att ställa i sammanhanget. Och det var det ingen vid mitt bord i fikarummet som kunde svara på, så jag fick hojta över frågan till ett annat bord, där det satt lite ekonomer och drack kaffe. Dom borde ju kunna svara, men det var ändå en massa hm och nja innan någon till slut kläckte ur sig "det totala värdet på alla aktier...väl?".

Det är kanske inte så konstigt att världsekonomin svajar, så jäkla luddigt som detta verkar vara. Vem bestämmer vad en aktie är värd och vem är det som tjänar på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar