tisdag 30 september 2008

"Were not the same. Im an American and youre a sick asshole"

För några veckor sedan köpte jag filmen Baise-moi, som jag tyckte verkade innehålla lagom rikliga mängder videovåld på hämndtema. En riktig tjejfilm med andra ord. I mitt tycke då alltså. Jag är ju som bekant mycket förtjust i hämnd.

Av olika anledningar blev det inte av att se den just då, men det verkade vara en mycket lämplig film att inviga sin nya fantastiska tv med. Så jag fram med filmen och öppnade den, och inuti ligger - Torsk på Tallinn. Så många svordomar som jag fick in under minuterna som följde är det nog ingen som tidigare lyckats med. Det är inget fel på Torsk på Tallinn, tvärtom. Men det var inte vad jag ville se just då. Och dessutom har jag den redan.

Och kvittot hade jag förstås kastat bort för längesen. Men jag tänkte att man får väl ändå åka till Videomix eller Hemmakväll eller vad fan de nu heter nuförtiden, och tala med dem. Fast vad har man för det, där jobbar ju bara en massa 18-åringar och Videomix själva ville ju inte ens teckna kollektivavtal för sina anställda när det begav sig och de skiter nog fullständigt i att jag vill se franskt videovåld istället för Lasse Kongo. På vägen dit tänkte jag ut en massa härskna argument för varför jag skulle få byta min film utan kvitto, vilket jag var hundraprocentigt övertygad om att jag inte skulle få. Uppfylld av vredesmod och övertygad om att detta var sista gången jag satte min fot på Videomix/Hemmakväll eftersom det bemötande jag förväntade mig krävde minst en livstids bojkott stegade jag in i affären.

Väl framme i kassan kamouflerade jag skickligt min inre Michael Douglas i Falling Down och förklarade situationen och sa att jag ville byta min film fastän jag inte hade något kvitto. Och tjejen i kassan bara "javisst" och langade fram ett ex av Baise-moi och bad om ursäkt i ett och samma andetag. 

Jag blev helt lycklig av ett så trevligt bemötande. Michael Douglas kom helt av sig, kan jag säga. Och inte mig emot. Jag föredrar våld på film, i verkligheten känns det mest besvärligt att iscensätta såna där The customer is always right-tjafs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar