fredag 5 september 2008

Till mästerskapet gives blott en bana

Felstavningar är aldrig vackra. Det är väl en sak om man råkar slinta på tangentbordet i sann 2000-talsstress. Det kan hända även den bäste. Dvs, det har till och med hänt mig. 
Men när man stavar fel för att man inte begriper bättre tycker jag att det är att våldföra sig på ärans och hjältarnas språk.

Det är två sorters felstavningar som jag tycker sämre om än andra felstavningar. Den första är när man stavar ord med två j. Till exempel "hajjar" eller "grejjer". Det finns INGA ord som stavas med två j. 
Det andra är när man stavar "pub" med två b. Särskilt i bestämd form. "Vi tog en öl på pubben" är nog den mest avtändande mening jag sett i hela mitt liv.

Det här duger fan inte. Skärpning, kretiner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar