tisdag 13 augusti 2019

Frisk

Ja, alltså, den här förkylningen blev visst inte riktigt så farlig som jag trodde. Var hängig och irriterad i halsen och snorig i en dag, det började när vi var i Köpenhamn och höll i sig något dygn. Sedan var jag bara snorig i kanske en dag och nu är jag varken det ena eller det andra. Hurra för mitt förnämliga immunförsvar dårå?

Håller på att läsa Elly Griffiths senaste bok om rättsarkeologen Ruth Galloway. Jag Ä-L-S-K-A-R Ruth och hela gänget så pass mycket att jag med flit ransonerar läsandet så att det ska vara längre. När jag var sjuk i helgen och därmed tyckte jättesynd om mig själv så kom jag på att jag faktiskt borde investera i dessa böcker, eftersom jag gillar att läsa-om böcker jag gillar, och dessutom börjar alla intrigerna som Ruth och Nelson och Cathbad och de andra råkar ut för bli ganska invecklade och komplicerade, och det hänvisas rätt friskt till gamla fall och då vill jag ju kunna läsa om dom när jag får lust och inte när bibblan råkar ha öppet (vilket är 3 dagar i veckan och det är inte världens största utbud heller även om det går jättejättesnabbt att få hit böcker man reserverar, givet att man inte är nummer 152 i kö). Vissa böcker vill jag helt enkelt bara äga, även om jag blir bättre och bättre på att faktiskt utnyttja biblioteken (och då har jag aldrig någonsin varit direkt "dålig" på det, men det fanns en tid när man inte hade varenda ledig väggyta proppad av bokhyllor och, tja, då kan man ju handla böcker som om det inte fanns någon morgondag. Men förr eller senare blir det FULLT, och så är fallet hos mig/oss). Men för Ruth kände jag att jag ville göra ett undantag. Och de flesta av böckerna borde ju finnas i pocket och nu på sommaren är det väl alltid "köp 4 betala för 3"-erbjudanden överallt? Så jag in på Bokus, men då visade det sig att den första boken (Flickan under jorden), den gick överhuvudtaget inte att uppbringa i någon nätbokhandel i hela djävla världen (eller okej, jag kollade bara svenska, men SKITSAMMA) vare sig i pocket eller inbunden. Och de två nästföljande (Janusstenen och Huset vid havets slut) fanns bara som e-bok eller e-ljudbok. AMENVAFAAAN. Nu blev det genast lite krångligare. Men ibland har man flyt. Flickan under jorden och Janusstenen hittade jag på Bokbörsen, kanske inte direkt till vad man skulle kalla fyndpriser, men skitsamma. Sen var det stopp. Huset vid havets slut fanns inte på Bokbörsen, inte på antikvariat.net eller någon annanstans heller. AMENVAFAAN IGEN. Men sen kom jag på att jag kunde kolla på Tradera. Ingen träff vid sökning på "Huset vid havets slut", men när jag sökte på Elly Griffiths så fick jag upp en auktion med "sommarläsning", innehållandes Huset vid havets slut, Janusstenen, samt de två nästföljande böckerna Känslan av död och En orolig grav. Lade ett fläskigt maxbud på denna samling och "vann" auktionen ett uttryck jag stör mig extremt mycket på eftersom det inte är något djävla lotteri utan bara handlar om vem som är beredd att betala mest. Nu behövde jag inte ens betala speciellt mycket, så jag är nöjd även om den minnesgoda läsaren kan notera att jag redan köpt Janusstenen till ett milt överpris på Bokbörsen. Men den kan jag väl gissningsvis sälja till ett milt överpris till någon hugad spekulant vad tiden lider. Sedan kunde jag gå in på Bokus och beställa 4 (De utstötta, De öde fälten, En kvinna i blått och Dolt i mörker) och betala för 3. De övriga (Den mörka ängeln och En cirkel av sten) är så pass nya så jag tror inte att de finns i pocket än. MEN DET SKA JAG SE TILL ATT BEVAKA. Inget ska fortsättningsvis stå emellan mig och obegränsad tillgång till Ruth Galloway.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar