onsdag 14 augusti 2019

Ett barn är fött

Köpte ju åtta Australorp-ägg och lade i kläckaren för några veckor sedan. Av dessa visade sig fyra vara befruktade och igår såg jag hålslag på två av äggen. Spännande! Och i morse (06.30) låg det en tufsig liten stackare där. Dock inte från äggen med hålslag utan från ett som såg helt intakt ut vid halv elvatiden igår kväll.

Ägg med hålslag


Kyckling!


Så himla ostrategiskt att jag ska åka och hälsa på min syrra idag och inte kan vara hemma och övervaka, men min man får väl vara pappaledig dårå (ja, alltså inte för att det behövs utan för att det är kul/spännande för en själv). Det är nämligen snäppet lättare att få audiens hos påven än att träffa min syrra. Om jag är ett busy bee så är hon en hel djävla bisvärm som är överallt på en och samma gång. Så det gäller att passa på, men stay tuned för the spännande uppdatering.

2 kommentarer:

  1. Nämen vilken liten tufsing, sa himla söt! Men hur funkar det, ska den stanna där och vänta pa sina syskon, eller far den komma ut direkt? Hur far den mat? Jag skulle struntat i syrran och stannat hemma :).

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får stanna i kläckaren några timmar eller tills de har torkat. Första dygnet behöver de varken äta eller dricka för de livnär sig fortfarande på gulesäcken (det som är kvar av äggulan som kycklingen vid det laget har dragit in i buken) så det är inte så bråttom med mat som det är med nyfödda. Naturen är så himla smart.

      Radera