måndag 5 augusti 2019

Allt jag fått lära mig

Har läst Allt jag fått lära mig av Tara Westover, efter ett tips från DDT. Sen har jag sett folk tipsa om den till höger och vänster, så jag har förstått att det är en bok som är inne nu. Känns ju fint att för en gångs skull vara lite med sin tid.

Handlingen är den här:

På en gård vid bergets fot i Idaho bor Tara Westover med sina föräldrar och sex syskon. På somrarna hjälper hon sin mamma att koka örter och på vintrarna arbetar hon i sin pappas skrotverkstad. När hon får ett stålrör genom benet, eller när hennes storebrors ben börjar brinna, åker familjen inte till sjukhuset, hennes mamma behandlar såren med örtomslag. Familjen är mormoner och survivalists de lever helt avskärmade från samhället. Tara är 17 år när hon för första gången sätter sin fot i en skola. Hon har aldrig hört talas om Förintelsen, Kennedy, Martin Luther King.

Jag tycker den här boken var väldigt intressant. I alla fall till en början, eller låt oss säga de första två tredjedelarna. Man kan ju i och för sig fundera lite på hur det amerikanska skolväsendet är uppbyggt när man uppenbarligen kan komma helt utan bakgrund och kunskaper och ändå klara av att både ta examen och till och med doktorera, antingen är Tara smartare än 99 % av befolkningen eller så kanske är systemet uppbyggt på ett sätt som gör att det går att klara sig ändå? Jag har ingen aning. Man kan också undra vilka supergener som familjen Westover verkar besitta eftersom de fan i mig överlever allt. Eller om det beror på örterna och att Herren håller sin vakande hand över dom? Jag har ingen aning här heller. Sista tredjedelen av boken tyckte jag blev lite upprepande och långrandig, men den var helt klar läsvärd. Den får fyra små foliehattar av fem möjliga.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om att den blir lite långrandig och språket är ju inte fantastiskt, men jag är sjukt imponerad av henne. Misstänker att flera i den där familjen balanserar på gränsen mellan genialitet och galenskap.
    Jag gillade verkligen Bauer-boken! Tack för tipset. Bäst var ju Marvel som man var så beredd att avsky i början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla hennes böcker är bra tycker jag, så har du inte läst dom så är det en stark rekommendation!

      Radera