måndag 4 mars 2019

Till stallet istället, v9, pt 3 & 4

Har varit på en härlig träningshelg i stallet och tränat för årets dressyrtränare 2017. När jag först såg att hon skulle komma till stallet och ha träning så tänkte jag att det var väl verkligen ingenting för mig och Pojken för det är kanske ändå rimligt att man ska kunna typ galoppera på en volt om man ska träna för en Grand Prix-domare? Men nejdå, det var för alla, även lektionsryttare, även lite halvkassa sådana, så jag knep åt mig en plats. Vi red ett pass på lördagen och ett på söndagen och JISUS vad jobbigt det var, tyckte både Pojken och jag. När man rider lektion med 9 andra blir det ju alltid lite pauser där man skrittar på lång tygel och det är ju inte alltid så att ridläraren har ögonen på en heller. Men här var det 45 minuters INTENSIVUNDERVISNING utan en enda paus utom möjligtvis när man bytte varv. Tack och lov red vi två och två, annars hade jag nog dött. Fick ändå rida med sporrar, vilket inte var något jag direkt insisterat på. Förr, på "den gamla goda tiden" (sic!) så tyckte den dåvarande ridskolechefen att "sporrar och spö ingår i ryttarens utrustning", så alla hade sporrar. Om hästen var lat fick man helt enkelt skaffa vassare sporrar. Mm, smart. INTE. Sen kom det en ny ridskolechef som totalförbjöd sporrarna, vilket såklart var mycket bättre för hästarna.
Nu är det väl lite så att man måste "förtjäna sina sporrar" som det hette förr, dvs kunna rida i balans och ha en stadig skänkel, och tydligen passerade jag det nålsögat eftersom jag blev påträdd ett par sådana vare sig jag ville eller ej.

Hur gick själva träningen då? Jo, helt okej. Pojken var fin i formen och vi kämpade med framåtbjudningen. Sen har han ju det jobbigt med framför allt vänstergaloppen på volt, där vill han gärna skjuta ut bogen och sväva ut i sidled. Så det där var väl inte så mycket att jubla högt över. Galoppen på rakt spår var han jättefin i, fattningarna blev också väldigt fina och balanserade. På söndagen red vi en övning som gick ut på att rida 10-metersvolter längs med spåret och så fatta galopp precis innan spåret och så rida rakt fram kanske 20 meter, sedan avbrott till trav, ny volt och ny fattning. Det var en övning som passade Pojken PERFEKT och jag hade kunnat galoppera tusen varv, men nu skulle han ju stärkas med "många övergångar", så det blev inte så. Har nog aldrig fått till så harmoniska galoppfattningar med honom förut, så det var stort.

Nu ikväll så ska vi på det igen, vanliga lektionen och då ska vi hoppa. Hur nu det  ska gå efter denna intensivträning, själv är jag mör både här och där. Den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar