måndag 1 april 2019

Till stallet istället, v13, pt1+2

I måndags red vi dressyr, jag och Pojken. Måste säga att han går från klarhet till klarhet. Det är ju inte som att Bo Jenå hänger på luren och vill ha med oss i landslaget. Men från att ha varit rätt så klumpig och obalanserad, utan en enda muskel och i princip inte kunnat någonting annat än att dundra rakt fram (fast väldigt vingligt, så det där med raka spår kunde man ju glömma) till att kunna gå stadigt på tygeln i skritt och trav (galoppen jobbar vi fortfarande med), galoppera på volt tillsammans med andra utan att bryta av (OMÖJLIGT förra terminen) och i största allmänhet vara mycket väl fungerande i verksamheten. Så himla kul. I måndags red vi skänkelvikning mellan koner, det är inte Pojkens starkaste gren, men det gick ändå rätt bra tyckte jag. I fredags fick jag ha Prickponnyn på drop in-ridningen. Det är lite nackdelen med att det börjar gå så bra för Pojken - nu går han många fler lektioner än tidigare och helt plötsligt är det inte fritt fram för mig att få ha honom på fredagarna. Men då har jag ju Prickponnyn, som jag ändå blivit mer och mer förtjust i. Visst, han har sina issues med läktaren, men i övrigt är han välskolad och kul att rida. I fredags red vi delar av något LA-program, man vände snett igenom i skänkelvikning till X och därefter rakt fram och sedan 10-metersvolt och så rakt fram och byta varv. vilket gick SVINBRA om jag får säga det själv. Sedan galopperade vi, vände halvt igenom och red förvänd galopp på spåret, och det gick också SVINBRA. Kände mig faktiskt helnöjd! Tyvärr har Prickponnyn ett så himla kort och stötigt steg så när han pinnar iväg i trav och det är nedsittning så känns det som att man ska skaka sönder. Men det får vi väl jobba vidare på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar