fredag 10 november 2017

Till stallet istället, vecka 45, pt 2

Igår var det ridning och jag hade Älgen. Vi red en ganska konstig övning som gick ut på att vända över ridbanan vid B respektive E beroende på vilket varv man var i, trava när vi kom ut på spåret, lägga en åttametersvolt i skritt vid H respektive M, trava till nästa hörn, göra skänkelvikning och sedan hinna rakrikta och vända över ridbanan innan B och E, vända över igen, byta varv, fatta galopp vid F respektive K, galoppera kortsidan, bryta av till trav och sedan vända över vid B eller E igen. Det var kanske inget fel på övningen, men Älgen är en sån häst som tycker att om en galopperar så ska väl inte han vara sämre och så får man lägga fokus på att inte han ska älga iväg (som han vill) istället för att jobba med lösgjordheten (som jag vill). Dessutom stör jag mig på att vissa i gruppen är så dåliga på att planera sin ridning, det blir liksom alltid trafikstockning. Det ingick ju inte en enda halt i övningen och ändå så blev folk ståendes på spåret för att de tyckte att det "inte fanns plats". FÖR VADÅ? kan man ju undra.

Missar nästa veckas torsdagsridning p g a tjänsteresa. Blir SÅ sur över när jobbet går ut över min fritid, men det är som det är. Men nästa vecka ska vi välja nya hästar och då är jag alltså inte där och kan föra min egen talan. HEMSKA TANKE! Å andra sidan känner jag att jag inte är fullt lika mesig längre, det är inte så att jag prompt måste ha en häst som i princip är halvdöd för att inte sitta med hjärtat i halsgropen hela lektionen. Det blir nog bra oavsett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar