tisdag 7 november 2017

Till stallet istället, vecka 45, pt 1

Svepte iväg på drop in igår, precis som vanligt på måndagar med andra ord. Fick Bulldozern! Hon såg ut som en pälsbeklädd köttbulle när hon kom in från hagen. Shit alltså, vad hon har satt vinterpäls bara de senaste fjorton dagarna! Som tur är (för henne) så skulle vi rida utomhus, för de höll på att byta botten i ridhuset. Som tur är (för mig) så sammanföll detta med en sån där härlig höstdag med sol, blå himmel och hög, klar luft. Hade gissningsvis inte känts lika friskt och spänstigt om det hade ösregnat och paddocken mer hade liknat ett träsk, som det mer brukar vara i Skåne i november, i alla fall detta nådens år 2017 när det har regnat i princip varenda dag HELA DJÄVLA HÖSTEN (okej, lite överdrivet kanske. Men just nu känns det så).

I alla fall. Bulldozern var extremt LADDAD! Dessutom inbillar jag mig att hon kanske mest har gått nybörjarlektioner sen jag red henne senast, för hon var inte jätteintresserad av att jobba i rätt form till en början med. I kombination med LADDNINGEN så blev det...slitsamt, för det kändes mest som att hon försökte springa ifrån det jobbiga och att jag bara fick sitta och försöka bromsa. Här kändes hon verkligen som en bulldozer, tur vi inte var så många som red. Det blev lite bättre när vi började jobba med övergångar och skänkelvikningar och annat lösgörande så att hon (och jag) fick lite annat att tänka på, men shit vad hon är STARK när hon pinnar iväg på sina ponnyben. Mot slutet kändes det dock någorlunda hyfsat. Galoppfattningarna? undrar kanske någon (hahaha). Jo, men ändå rätt okej för att vara jag och Bulldozern.

Sedan åkte jag hem och sedan blev det mörkt. Alltså vintertid är så djävla värdelöst om ni frågar mig. Ska man nu hålla på och åbäka sig med att ställa om klockorna kan det väl åtminstone vara åt andra hållet, så att man slipper känna att det är kväll klockan 16.30? Vad hjälper det att det blir marginellt ljusare på morgnarna ett tag när de flesta ändå bara måste iväg och jobba hela dagarna (ok, rätt så grovt generaliserat, jag vet). Aja. Igår när jag kom hem så tände jag en brasa i kaminen, gjorde te och mackor samt sträckkollade på Jordskott och Saknad. Kanske rätt okej med mörkret ändå?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar