måndag 6 november 2017

Bygga hönshus - an epic movie, part 12

Jaha, det hann tydligen bli både oktober och november utan att något hönshus såg dagens ljus. Just nu beror detta på min man, eftersom det var han som tyckte att vi skulle ha "snygga fönster" istället för att, om jag hade fått välja, bara ha tagit några befintliga gamla (fula) fönster som stod i uthuset (alla estetiska poäng i det här bygget kommer gissningsvis att gå till min man). Där stod ju även en halv paradvåningsdörr, som numera är omgjord till fönster. Allt detta har tagit evinnerliga tider, framför allt för att min man har bytt ut de munblåsta rutorna mot vanligt maskinblåst glas, och dessutom envisats med att skära till fönsterglasen själv istället för att gå till en glasmästare. Det har även klagats på konsistensen på Byggmax' fönsterkitt (för rinnigt) och mixtrats en del med det och, ja, tagit en djävla tid helt enkelt. Men men. Här kommer helgens öden och äventyr i bilder:
 
 
Här har i alla fall en fönsterkarm kommit på
plats. Den har min man snickrat ihop själv.
Det är väldigt flinkt gjort, måste jag säga. Även
om jag gnäller över att det tar tid (dock oftare
i bloggen än så att han hör det).
 
Fasadbräder sågas till så att de ska passa
runt omkring fönsterkarmen. Det var ett
rätt pilligt göromål så det fick min man göra.
Ej med på bild: När jag mäter och sågar
fasadbrädsspill så att det ska passa över
och under fönstret, men det gjordes också
någonstans i den här vevan.
 
 
 
 
Dessa små brädbitar spikades sedan på plats
runt fönsterkarmen. Fick nästan ett sug efter
att leka affär när jag såg detta.
 
DETALJ på utsågning runt fönster och uppe längs med taket. Det är
väl sånt här som medför att allt man bygger tar tre gånger så lång tid som
man tror (källa: Arga Snickaren). Jag hade nog mer bara tänkt mig att
allt skulle vara rakt och passa direkt. Mvh jättenaiv.
Så här ser det ut från insidan. COMING UP: Halv paradvåningsdörr
omgjord till hönshusfönster.

 
Och - TADAAA - fönstret, a k a den före detta paradvåningsdörren,
kom äntligen på plats. Med maskinblåsta rutor och allt. "Sätt inte
fingrarna i kittet" sa min man till mig när jag skulle hålla och
han skruva fast. Det var såklart det första som hände.
 
Och så här såg det ut inifrån. Man kan tro att vi har stått och arbetat
fram till midnatt eller så, men klockan är bara omkring 17.00.
Vintertid, I hate you so much.








Ja, det var väl allt som hanns med denna helg. I veckan ska det köpas och målas locklister, tillverkas en dörr och en dörrkarm och lite såna grejer. Kommer säkert att gå på nolltid.
Inte.
Men den som bygger får inte ha bråttom (gammalt djungelordspråk, eller kanske inte. Fantomen bor ju för helvete i en djävla grotta. Han vet inte hur lätt han har det).


 

6 kommentarer:

  1. Jaha, det blir inga höns pa den här sidan arsskiftet, det förstar jag nu. Spröjsade fönster är väl fint, men skitar inte höns ner de pa nolltid? Sa att man maste putsa och halla pa. Enklare med ett vanligt fönster tänker jag. Men det klart, Höns Hilton ska väl ha det lite extra fint :).

    Ser fram emot fortsättningen.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint ska det va'. Annars håller jag med om att det kanske inte är det mest PRAKTISKA i fönsterväg, men det är väl smällar man får ta. Det ska dessutom in ytterligare ett spröjsat fönster på motstående sida, så det lär väl sväras en del över omständlig putsning i framtiden gissar jag :D

      Radera
  2. Är IMPONERAD över hur folk bara kan sånt här. Gjuta, snickra, dränera, såga, kitta, spröjsa och allt vad det heter. Hade det varit jag som behövt ett hönshus så hade jag fått leja folk alternativt köpa en färdig Friggebod och använda den till hönshus.
    Anyway - ert hus ser fint ut. Antar att hönsen kommer bli äggstra nöjda hos er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, skulle jag ha gjort det här själv så hade jag som mest sträckt mig till någon färdig byggsats, alternativt anlitat någon (Arga Snickaren?) som kom och byggde. Fast vem vet? Efter detta bygge är jag kanske PROFFS? :D

      Radera
  3. Jag rekommenderar att ni ser till att få in hönsen så snabbt som möjligt när det där huset är klart. Annars är risken att ni får besök av släktingar och bekanta som tycker att det där är ett perfekt gästhus, alldeles för fint för fjäderfän. Fast det är kanske bara jag som har sådana människor i min bekantskapskrets? Eller det har jag kanske inte, men jag inbillar mig att jag skulle få det om jag byggde ett så tjusigt hönshus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju låta folk bo där tillsammans med hönsen...om man behöver sålla lite i bekantskapskretsen, hehe.

      Radera