söndag 5 november 2017

Drömfabriken

Har läst Drömfabriken av Maria Hamberg. För ett tag sen läste jag ju Min allra bästa vän, som jag gillade mycket. Det är ju alltid lite farligt att ha höga förväntningar, och tyvärr gillade jag väl inte den här fullt lika mycket. Berättelsen handlar om några människor som jobbar på en bilfabrik, typ Scania eller Volvo, och berättas ur de olika personernas perspektiv. Bra upplägg, bra språk, bra miljöbeskrivningar. Men själva berättelsen har liksom ingen egen styrfart, det är bara en massa händelser som staplas på varandra utan att det händer något som för det hela framåt eller i någon slags riktning. Det är lite synd eftersom miljön och karaktärerna är så genuina. Men om man bara ska läsa EN bok om hur det är att arbeta på bilfabrik så hade jag hellre rekommenderat Orent ackord av Mats Berggren. Eller möjligen Elise eller det riktiga livet av Claire Etcherelli. Fast nu måste man ju inte bara läsa EN bok om hur det är. Läs allihop vetja. Den här boken får tre mutterdragare av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar