måndag 10 april 2017

Räddningsavstånd

Har läst Räddningsavstånd av Samanta Schweblin, en bok som i recensionen beskrevs med ord som "psykologiskt laddad" och "en tät och febrig mardröm", men som jag mest tyckte var...gäsp? tråkig? obegriplig? Ja, det var nog mest obegripligheten, att det hela tiden antyddes saker som det sen aldrig kom någon förklaring på. Mest en massa flummig inre dialog som inte direkt tilltalade mig. Plus att det var en "kortroman", så den tog liksom slut efter det som jag uppfattade som en inledande etablering av karaktärer och "detta har hänt". Visst, det stod "kortroman" i beskrivningen (såg jag sen), men jag tycker att även en kortroman ska ha en början, en handling och ett slut, det är väl ändå det minsta man kan begära av en berättelse. Ergo, Räddningsavstånd var alltså inget vidare om ni frågar mig, så den här boken får bara en (halvtom) dunk kemikalier av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar