tisdag 4 april 2017

När man ska försöka vara duktig-ish

Våra hundar är försäkrade i Agria, och varje år får jag ett sms på deras födelsedagar. Och varje år kommer det på fel datum för Remus eftersom hans uppfödare var slö med att skicka in registreringspapprena till SKK och sedan skrev fel datum på köpekontraktet. I Remus' värld är alla dagar som hans födelsedag - världen finns liksom till för att behaga honom - så för honom spelar det ingen roll, men jag är lite nojig för tänk om det skulle hända något och så får man inte ut något på försäkringen för att födelsedatumet där inte stämmer med registreringsbeviset eller något sånt? Alltså, man vet ju aldrig. Man har ju varit med om att till exempel Försäkringskassan vägrat betala ut tillfällig föräldraförsäkring för att man glömt fylla i telefonnumret till dagiset - samma dagis som ungarna alltid varit på, så om någon på Försäkringskassan mot förmodan skulle vilja slå avdelning Rödluvan en pling så BORDE ju uppgifterna ha funnits lagrade någonstans i tidigare ansökningar, men nädå. Då skulle det skickas brev och anmodas och krånglas innan de där fjuttiga slantarna kom in på kontot.  Och djurförsäkringsbolag är ju inte kända för att vara jättesmidiga. När Remus var magsjuk och blev uttorkad och fick tillbringa ett par dagar på djursjukhus för några år sedan så tog det TJUGOFEM ARBETSDAGAR för Agria att krysta ur sig pengarna. Och det var inget konstigt som hade hänt, bara lite vanliga undersökningar, röntgen och dropp. Ett standardärende som måste förekomma i hundratal, så man undrar ju vad de egentligen GÖR på försäkringsbolagen.

Ja, men i alla fall. Tänkte att jag skulle vara lite duktig och ta tag i det där. Ringde rappt upp, förklarade mitt ärende för en tjänsteman, och han bara "ja, det är inga problem, om du säger när han är född så kan jag ändra här i systemet direkt" OCH SÅ FICK JAG HJÄRNSLÄPP. Jag trodde att man skulle kunna väcka mig mitt i natten och jag skulle kunna rabbla 2010-01-19 som Remus' födelsedag, men nu var det TOTALSTOPP. "2007-01..." började jag för jag tänkte nog att han är sju år, och sen: "nej förresten, jag menar...eh gud, hur gammal ÄR han egentligen?" (som om tjänstemannen skulle veta det, och dessutom hade jag sagt "Remus är sju år" till en kollega typ en kvart tidigare). Fick till slut fråga vad det stod i systemet och "ja, han är alltså född en månad senare än det". Här vill man bara vara lite smart och ordna till och göra om och göra rätt och så  framstår man som en som blev ratad i castingen till "En annan del av Köping". INTE OKEJ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar