tisdag 11 april 2017

Dags att deklarera!

Idag kom Skatteverkets tråkpapper om att det var dags att deklarera. Sånt är ju aldrig särskilt lustigt även om det verkligen bara blir enklare och enklare. Det enda jag behövde göra var att googla hur många arbetsdagar det hade varit 2016, dra ifrån 25 semesterdagar och gånga med 6, som är det antal mil som jag färdas fram och tillbaks varje dag för att kunna äta mitt bröd i mitt anletes svett. Sen var det bara att fylla i den summan och vips hade systemet själv räknat ut hur mycket pengar det blev. INTE SPECIELLT MYCKET om man jämför med hur mycket slantar man pungar ut med i drivmedelskostnader under ett år, men det är ju smällar man får ta när man valt att bosätta sig på landet. Men i alla fall. Det är ju enkelt och smidigt. Älskar enkelt och smidigt. Så det tog mig kanske...tre minuter? att deklarera räknat från den där googlingen (förbättringsförslag till Skatteverket: gör nån automatisk uträkning av det där med antal arbetsdagar) tills att jag klickade på "Lämna in" och tryckte in min bank-ID-kod. SMIDIGT. Och så skönt att ha det gjort. Brukar annars alltid låta deklarationen ligga och mogna ett tag, helt utan anledning för det är ju bara att förlänga plågan, plus att man riskerar att glömma bort. Jag kollade vilket datum jag lämnat in deklarationen de senaste tre åren och det var den 26 april tre år på raken. Det har ej varit medvetet, kan jag ju säga, men det ser lite trevligt ut. Trist att bryta den vackra sviten med ett sketet 11 april, men som sagt: att ha det "bortgjort (som Maj skulle ha sagt) är inte dumt. Känslan nu: superpräktig. Nu ska jag kolla på Biggest Loser och gotta mig med en ostmacka. Hejpåre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar