fredag 30 september 2016

Jag hjärta Elly Griffiths

Försöker ju då och då klämma ur mig ett boktips, och nu vill jag tipsa om feelgood-deckare, nämligen Elly Griffiths böcker om rättsarkeologen Ruth Galloway. Det är kanske inte meningen att de ska vara feelgood (förlåt i så fall, Elly), för de innehåller ju trots allt en hel del läskiga typer och ond bråd död. Men jag GILLAR de här karaktärerna så mycket att jag kommer på mig själv med att gå och småle när jag tänker på dom. Ruth verkar vara en helskön person som jag skulle kunna tänka mig att hänga med, kommissarie Nelson är ju sådär charmigt bufflig och politiskt inkorrekt (som jag hade blivit G-A-L-E-N av att umgås med, men som bokkaraktär gör han sig alldeles utmärkt), och så druiden Cathbad som ett pikant inslag (även här hade jag gissningsvis retat gallfeber på hans flummighet och mantlar och ritualer om jag träffat på honom i verkliga livet, men nu tycker jag bara att han är avspänt mysig).

Så ni som inte vet vad ni ska läsa: Marsch iväg till bibblan och låna. Börja med Flickan under jorden, även om det är såkallat fristående berättelser med rätt bra återblickar så blir det ändå bara konstigt om man inte läser dom i rätt ordning.  ENJOY.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar