tisdag 13 september 2016

Att ustråla tre meter kuk

För alla som liksom jag legat sömnlösa och undrat hur det egentligen går med vägarbetet på väg 9/19 så kan jag meddela för kännedom att vägen igår öppnades för trafik. I morse låg dessvärre dimman så tät att man lätt kunde tro att man hade fått en roll i filmen The Mist, så den där känslan av att kunna svepa till jobbet på relativ nolltid uteblev. Men det kommer väl fler dagar får man väl hoppas.

Härförleden när jag körde hem och i vanlig ordning lyssnade på P4, radiokanalen där man får saker till livs som man aldrig annars skulle ha hört talas om, så var det en intervju med skådespelaren Krister Henriksson. A k a Wallander, fast nu skulle han spela den manliga huvudrollen Hugo Rask i filmatiseringen av Egenmäktigt förfarande, en bok som jag kanske är den enda i hela Sverige som inte har läst. Har inget principiellt emot den, det har bara inte blivit av. Ja, i alla fall så pratades det en del om ROLLEN, den som Krister Henriksson skulle gestalta alltså, och jag lyssnade väl bara med ett halvt öra för jag satt och tänkte på varför skådespelare som intervjuas alltid verkar vara mer intresserade av hur de själva ska utvecklas som skådespelare när de får möjligheten att spela olika roller, och att vad filmen och deras insats i densamma ger publiken verkar vara av ytterst underordnad betydelse. Ja, så jag TROR bara att de pratade om objektifiering och sexism i samband med rollen som Hugo Rask, och jag TROR att Krister Henriksson refererade till någon form av svårigheter som han hade när han spelade en roll i Linje Lusta och blev uppläxad av Bo Widerberg (för helt plötsligt slog Krister Henriksson över till någon slags variant av kalmardialekt som kanske skulle föreställa skånska,för det pratade väl Bo Widerberg?), och där det relativt barska rådet "DET ÄR VÄL BARA ATT GÅ IN OCH UTSTRÅLA TRE METER KUK, DET ÄR VÄL INGET SVÅRT?" uttalades.

Som sagt. P4. Kanalen där man får höra sånt man aldrig skulle ha fått höra annars.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar