måndag 13 juli 2015

Stjärnkusken

Råkade hamna framför tv:n i fredags kväll när programmet Stjärnkusken visades, en programidé som jag himlade med ögonen åt när jag först hörde talas om den på radio för ett antal veckor sedan, för herregud, ÄRLIGT, är det inte nog med B-kändisar som ska lära sig något de inte kan (dansa, baka, laga mat, whatever) i någon bisarr tävlingsform där de har orimligt kort tid på sig att lära sig av någon som kan, och alla är "vinnarskallar" och kan tänka sig att gå över lik för att vinna ära och berömmelse och få förnyat sina 15 minutes of fame. Men så råkade jag titta i fredags och i helgen har jag tittat ikapp på play och herregud, jag skrattade så jag nästan grät. Kände mig i och för sig rätt så taskig eftersom jag framför allt skrattade åt att folk som aldrig har hållt på med hästar inte känner till elementära grejer som hur man mockar eller fäster ett grimskaft eller ens att det HETER grimskaft. Men sedan var det också otroligt underhållande att se Patrik Sjöberg stå och rykta en shetlandsponny. Och Kee Marcello! Jag har haft ett ont öga till Europe ända sedan jag såg dom spela för en väldigt gles publik i Ödeshög och påannonserade en låt med orden "Nästa låt tillägnar vi det här stället, den heter Wasted Time". Detta var tidigt 80-tal, men jag är rätt långsint. Är dock beredd att förlåta ALLT DETTA (som strängt taget ju egentligen var Joey Tempests uttalande och som Kee kanske inte ska lastas för) nu när jag har sett Kee stå och gulla med shetlandsponnyn Mulle på ett sätt som var rent otroligt hjärteknipande.

Bild snodd från nätet

Överlag tyckte jag Kee gav ett väldigt sympatiskt intryck. Man skulle ju kunna tro att en avdankad rockstjärna skulle rynka på näsan åt att mocka skit och få sova på en halmbal när man kanske mer är van vid sex, droger och rock'nroll, men han verkade tycka att allting var jättekul hela tiden, och rätt så duktig med. Tyckte även det var asgulligt när han och Patrik Sjöberg förklarade att de blivit helt fast för travsporten och började planera att skaffa en gemensam hästgård, ta amatörlicens osv.

Kommer alltså att följa detta program SLAVISKT från och med nu. För Kees skull. Det hade man ju aldrig kunnat tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar