onsdag 15 juli 2015

Mr Mercedes

Håller på och läser Stephen Kings senaste bok, Mr Mercedes. Den var egentligen tänkt som semesterläsning, men jag tjuvstartade eftersom min semester fortfarande inte har börjat. Det här är ju inte tänkt som skräck utan mer som en hårdkokt thriller. Och den är BRA. Herregud så spännande, den är så bra att jag måste tvinga mig ransonera för att inte sträckläsa ut alltihop på en gång. Man vill ju liksom suga på karamellen lite.

Jag ska inte gå in på handlingen, men det är alltså en bladvändare av stora mått, "en katt-och-råtta-lek i kamp mot klockan" tror jag det stod i någon recension så det uttrycket kan jag väl stjäla rakt av. Plus att Kingen som alltid levererar rent mästerliga personskildringar. Tummen upp alltså.

En sak som jag dock hade kunnat vara utan är sexandet. I boken då alltså. Jag hörde någon som sa att hen läst någonstans att det fanns en lista över författare som var absolut SÄMST på att skriva sexskildringar, och där var Stephen King med och jag förstår det för det är faktiskt hans allra svagaste sida. Jag tycker inte att jag är speciellt pryd av mig, men det är något med hans sexskildringar som får mig att rodna besvärat. Och nu har jag kommit till ett stycke i boken där vår hjälte precis har fått ihop det med en donna, och när det inte liggs så talas eller tänks det på sex på ett sätt som känns rätt onaturligt och dessutom väldigt pinsamt. STOPPA DETTA, känner jag. Annars är det som sagt hittills en väldigt bra bok. Läs den för bövelen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar