måndag 19 augusti 2013

The telex machine is kept so clean as it types to a waiting world

Igår såg vi på film för första gången på vad som känns som en evighet. Vet inte vad det är med sommaren och filmgloende, men det gör sig inte riktigt på något sätt. Igår tog vi oss i alla fall igenom Cowboys & Aliens, en film som min man valt och som jag inte tyckte var något vidare. Enda plusset var att Harrison Ford var med. Mmm...Harrison Ford. Eller ja, det där suktandet härrör sig kanske mer från svunna tider om jag ska vara ärlig. 71-åringen Harrison Ford är kanske inte riktigt lika het som...låt oss säga 41-åringen Harrison Ford. Men närapå.

Men i övrigt var filmen ganska lam och förutsägbar, så det var väl lite bortkastad tid. Sånt kan man ju förstås aldrig  veta i förväg, fast när filmen har titeln Cowboys & Aliens så går det ju att räkna ut på förhand att den aldrig kommer att nomineras till några Oscars (vilket i sig inte nödvändigtvis behöver vara ett tecken på bra film enligt mig). Det är svårt att hitta filmer som båda gillar. Min man gillar ju rymdfilm, eller science fiction heter det väl kanske, medan jag mer går igång på ren misär. Socialrealism is the shit, men då tycker min man att sånt har man väl nog av i verkligheten. Borde kanske kombinera dessa genrer,  jag föreställer mig att C-3PO uppviglar de andra protokoll-droiderna i Star Wars till vilda strejker för rätten att få bilda intergalaktiska fackföreningar...eller nä. Känns väl inte så troligt att George Lucas eller någon annan penningstinn filmjätte skulle bli sugen på att sponsra ett sånt projekt. Å andra sidan så var ju Peter Jacksons första  filmer jättebilliga (och även jättedåliga, vilket kanske går hand i hand med den snålt tilltagna budgeten), men se hur det gick för honom sen. HUR gick det till förresten? Först gör man filmer som Bad Taste och Meet The Feebles och sen är det någon som bara: varsågod, du får regissera Sagan om ringen. Någonstans på vägen måste Peter ha gjort något som imponerade stort på någon. Frågan är bara vad. Illuminate me, pls.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar