tisdag 6 augusti 2013

Hotter than hell

Idag har det inte blivit många knop gjorda. Har mest suttit i skuggan under mirabellen och läst en fantastiskt bra deckare, Ni älskar dem inte av Belinda Bauer. Läste Mörk jord förra veckan, de två böckerna stod på en sån där snurra på biblioteket, och jag insåg först när jag börjat läsa Ni älskar dem inte att det är del tre, inte i en trilogi men av en berättelse som utspelar sig på samma ställe och med samma människor, fast några år senare. Grejer har alltså hänt här emellan, mord har begåtts som jag inte känner till, men biblioteket här i byn är stängt på tisdagar och jag kunde inte sluta läsa förrän mördaren var avslöjad. Skitsamma, den går nog bra att läsa "del 2" ändå även om jag nu råkar veta vilka som överlever och vilka som inte gör det. Sånt spelar inte så stor roll om det är en smaskig intrig. Och dessutom har jag blivit extremt nyfiken på vad som egentligen hände i Skuggsida, eller "del 2", som det antyds en hel del om i "del 3", så imorgon är det väl jag som hänger på låset på biblioteket.

Mycket annat blir det väl inte gjort. Det är för djävla varmt och man orkar inte tänka, annat än för att lösa mordgåtor då. Det kanske är dit all energi går. Men det är faktiskt helt onaturligt varmt, som om växthuseffekten har slagit till med full kraft. På tal om det så beklagade vi oss igår över att det går så trögt med skörden, men idag så hittade jag en två decimeter lång gurka i växthuset som hängde mitt framför ögonen på mig, om än halvt dold av ett jättestort gurkplantsblad. Och en tomat börjar faktiskt skifta i rött. Det tar sig, sa han som hade eld i håret. Och salladen, som tidigare i somras var hårt åtgången av mördarsniglarnas framfart (de ertappades när de låg och tuggade och rapade, jag svär) har återhämtat sig fantastiskt och växer snabbare än man hinner äta, och då är jag ändå rätt förtjust i sallad. Så torkan har väl ändå fört något gott med sig, åtminstone för vår salladsodling. Och för ordningens skull vill jag poängtera att vi vattnar med (tidigare uppsamlat) regnvatten och slösar alltså inte på något grundvatten. Vattnar enbart på kvällen, samt har jorden täckt för att ytterligare minska avdunstningen som sker när solen steker på. Det här tror man ju är elementär kunskap som alla känner till, men uppenbarligen inte, det räcker att åka förbi valfritt lantbruk häromkring så har de sina jättespridare igång från arla till särla istället för tvärtom.

Sitter just nu och lyssnar på otroligt enerverande tv-spelsljud från min äkta hälft. Ja, det är ju alltså tv-spelet och inte han själv som frambringar ljuden, men ändå. Tror jag ska förflytta mig innan Grand Theft Auto 3 äter sig in i min hjärnbark och förintar den till stoft. 

Over & out. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar