fredag 31 december 2021

Bokåret 2021

Då var det dags att summera bokåret 2021. Förra året läste jag 69 böcker (plus fem som påbörjades men inte avslutades). I år blev summan bara 58, plus fem som påbörjades men inte avslutades p g a tråkiga. Inte lika bra som 2020, men bättre än 2019 då jag bara läste 52. Avsevärt sämre än 2018 då jag kom upp i 75 stycken, eller 2017 då jag landade på 70 böcker. 

58 böcker är väl ändå inte fyskam, det är i alla fall mer än en bok per vecka. Till det ska förstås läggas alla hästböcker jag läser om och om igen så fort jag känner mig nere/uttråkad/rastlös eller helt enkelt bara får feeling och vill hänga med Britta och Silver eller Piglet och Dunet eller Annika och Turk eller ponnyn Twiggy. MED FLERA. Men det är väl inte riktigt att betrakta som läsning, utan mer som...själavård-ish. Hur som helst, bokåret 2021 blev enligt mig själv godkänt. Icke godkänt = mindre än en bok per vecka, enligt min egna godtyckliga skala. 

Dessa böcker läste jag 2021, betyg inom parentes (* = om-läsning):

Blod säljer - Stephen King (5)
Många gånger i regn - Jack Hilldén (1)
Wilt - Tom Sharpe (5)*
En helt vanlig familj - Mattias Edvardsson (4)
Säg att du är min - Elisabeth Norebäck (5)
Bergtagen - Camilla Sten (3)
Deadline - Rebecka Edgren Aldén (3)
Arvtagaren - Camilla Sten (3)
Feber - Johan Brännström (3½)
De kapabla - Klas Ekman (4)
Flickebarn 291 - Ninni Schulman (2)
Än klappar hjärtat - Susanne Fellbrink (4)
Det vilsna barnet - Torey Hayden (3)
Mordkonsulten - Elly Griffiths (5)
Låt det brinna - Björn Paqualin (1)
Om hon inte lever är jag död - Claire Castillon (2)
För han var redan dö - Eva Franz (3)
Vänligheten - John Ajvide Lindqvist (4)
Mig skall intet fattas - E L Dezmin (1)
Eden - Monica Sabolo (1)
Nadia - Elisabeth Norebäck (3½)
Den första frosten - Anna Kuru (4)
Hjärtats djur - Erik Hörstadius (3)*
Den onda systern - Karen Dionne (5)
Tredje stenen från solen - Claes Holmström (4)*
Vår mörka hemlighet - Jenny Quantana (2)
Små katastrofer - Sara Vaughan (4)
Obehaget om kvällarna - Marieke Lucas Rijnevald (1)
Shuggie Bain - Douglas Stuart (3)
Raskens - Vilhelm Moberg (ej betygssatt pga ej rättvist mot andra författare)*
Konferensen - Mats Strandberg (4)
Offermakaren - Viveca Sten (3)
Att överleva en sommar - Camilla Prell-Weichls (3)
Alla ljuger - Camilla Grebe (5)
Blåmärken - Lina Arvidsson (4)
Spring eller dö - Maria Adolfsson (5)
Fågelbarnet - Inger Frimansson (5)
Den osynliga flickan - Lisa Jewell (5)
Bakvatten - Maria Broberg (4)
En familjetragedi - Mattias Edvardsson (4)
Flicka A - Abigail Dean (3)
All denna vrede - Cara Hunter (4)
Dagen är kommen - Ninni Schulman (3)
Återvändaren - Anders Sundkvist (2)
Händelserna på hästgården: Familjens berättelse - Anna Bohlin & Ulrika Fåhraeus (5)
De fyra vindarna - Kristin Hannah (2)
Sly - Sara Strömberg (5)
En sång för alla dom - Mike Gayle (3)
Ryktet - Lesley Kara (3)
Där isarna råmar - Jennie Lundgren & Ulrika Lundgren Lindmark (3)
Berätta aldrig det här - Frida Boisen (ej betygssatt)
Mytomenen - Sofie Sarenbrandt (3)
Skyddsängeln - Sofie Sarenbrandt (3)
För barnets bästa - Anna Welin (4)
Senare - Stephen King (5)
Hon hette Esmeralda - Melinda Jacobs (ej betygssatt)
Nattfalkarna - Elly Griffiths (5)
Ur askan - Lina Areklew (3)

Läste inte ut dessa:
Låt mig bara vara din - Peter Sundberg 
Horungen - Dorothy Allison
Snöängeln - Anki Edvinsson
Stormvakt - Kristina Ohlsson
Var inte rädd för mörkret - Kristina Agnér

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar