onsdag 8 december 2021

Halvtreds, halvfjers, halvfems men varför heter inte hundra "fems"?

Häromdagen frågade min (danska) chef mig om hur mycket av någonting och jag kunde inte svara på rak arm och då sa han "jamen du kan väl bara säga om det rör sig om fem eller halvfems" och då svarade jag ledigt och utan att behöva tänka efter att "det är nog snarare halvfems än fem" och kände mig alldeles otroligt nöjd med att kunna leverera ett svar utan att behöva stoppa in en massa "öööh...vänta lite här nu" först. Har man plötsligt blivit en som kan svänga sig med danska räkneord? kan man ju fråga sig. 

Sen kom jag på att jag, när jag hörde halvfems, nog snarare tänkte 50 än 90, för så hade man ju sagt på svenska, men då var det för sent. Frågan är alltså med nej besvarad. Jag förstår absolut principen för de danska räkneorden, men jag måste uppenbarligen fortfarande göra en paus och räkna i huvudet, på fingrarna och fan vet om det inte behövs både miniräknare och ett komplext datasystem för att hantera det här på ett ledigt sätt?

2 kommentarer:

  1. Kan systemet men måste också allt stanna upp och tänka. Jädra omöjligt och någonstans i bakhuvudet har jag att det är likadant på franska (men kan bara räkna till 12 på detta ädla språk så än så länge är det (i mitt universum) ett helt obekräftat rykte :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejnejnej, franska är mycket mer logiskt. Det är normala räkneord upp till 69, sen är det 60+10, därefter 4x20 och sedan 4x20+10. Danskarna har ju sitt "halv" i betydelsen (tror jag) "ett halvt tjugotal" vilket gör att 50 ju blir...3×20 minus 0.5×20 fast det halva sägs först. Otroligt att det ens går att krångla till något så mycket? 🤣

      Radera