måndag 8 februari 2021

Till stallet istället, v 5 2021, pt 2

Man är ju inte direkt jättesugen på att åka till stallet när det är 10 minusgrader, det är man ju inte, men såklart gjorde jag det ändå. Nu "i dessa tider" får man inte rida igen missade lektioner, så då är det ju extra surt att missa om man nu skulle råka bli sjuk eller få symptom, så bara att det är kallt och att man helst av allt vill åka hem och dimpa ner framför kaminen är ju inget direkt skäl. 

Kall och torr luft är ju inget vidare, speciellt inte i kombination med syntetmaterial och jag hade väl nån fleecejacka plus underställ på mig, och när jag lade handen på Köttbullens hals för att hon skulle flytta sig så fick hon en rejäl stöt av statisk elektricitet och p g a det var ju inte direkt överlycklig av min närvaro. Sen gav vi oss in i det svinkalla ridhuset, som inte blev varmare av att de nyss hade harvat det och dörrarna därför måste stå på vid gavel för att vädra ur dieselavgaserna. BRRRR. Men kommer man bara igång så blir man ju varm. Vi red en evighetsbana som var: trav och 20-metersvolt vid C i höger varv, vänd snett igenom med övergång vid X, igångsättning, hörnpassering, 20-metersvolt vid A i vänster varv, vänd snett igenom med övergång vid X, igångsättning, hörnpassering, ny 20-metersvolt vid C i höger varv, osv, osv. Funkade bra för vi var bara 6 personer så det var gott om plats. I Bästa Måndagsgruppen™ hade det funkat om även vi hade varit 10 stycken, för där har folk koll vilket man inte kan säga om Coronagruppen. Men det är ju bara att gilla läget. I alla fall, Köttbullen var himla fin. Eller blev, först ville hon inte gå fram ordentligt men efter att vi hade galopperat så lossnade hon. I höger varv finns det fortfarande mycket att jobba med, men i vänster varv kunde jag nästan bara sitta och åka med. UNDERBART. Svävade nästan på moln efteråt, men inte mer än att jag kunde reta mig rejält på att Mansplainern alltid går in i ridhuset direkt efter att han sadlat och tränat av. Hans barnbarn rider i gruppen efter vår, och det stör mig att a. det ju är sagt att det inte ska vara någon publik, men det verkar inte gälla för Mansplainern och Styrelsetjejen. Inte ens i nybörjarbarngrupperna får föräldrarna vara med utan så fort barnen börjar rida själva så åker föräldrarna ut, och gruppen efter vår är någon hoppspecial så de är ju ändå rätt duktiga, men där kommer det horder av föräldrar med in och ska hjälpa till att hålla hästar och bära bommar. Nu tror jag ju inte att ridhus är ett ställe där klustersmitta uppstår, men regler är väl för fan regler och Mansplainern gör ju inget av ovanstående utan står bara och gaggar. b. vår grupps uppgift efter ridningen är att mocka i ridhuset och att packa x höpåsar. Mocka efter sig i ridhuset ingår alltid, och på samma tavla där det står vilken häst man ska ha står det också till vilka hästar man ska packa påsar. Nu tycker jag i och för sig att det är rätt mysigt att gå och pyssla med det och ha lite eftersnack, och det gör mig ingenting att slippa se (och höra) Mansplainern, men det är PRINCIPEN. Man hjälps åt med allt sånt, det är sen gammalt. Men nä, han slinker in i ridhuset (där han inte ska vara) och står babblar med Styrelsetjejen och jag tror inte ens att han tänker på att det vore rimligt att hjälpa till när resten av folket i hans grupp går och mockar framför näsan på honom. Såna som han tar bara för givet att någon annan gör skitjobbet medan han slipper. GRRRR. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar