måndag 1 februari 2021

På min tv just punkt nu

Okej, nu när inte handbolls-VM upptar all min vakna (tv-)tid så vill ni väl säkert veta vad jag följer för serier? Inte så många, visade det sig. Sedan vi betat av sista avsnittet av The Crown har jag och min man ingen gemensam serie. Han drog igång nån trailer för något som han tyckte var lovande, men då var jag i pre-handbolls-mode och tog tydligen inte in vad det var för något, men jag får väl ge det en chans. Problemet med oss, som vi inte kommer att gå i parterapi för, är att vi har väldigt olika smak när det gäller serier. Vi har gillat vissa historia serier, som Rome och The Crown, vi båda gillade Game of Thrones och vi gillar Sagan om ringen och Star Wars. Men sen tar det ofta stopp. Jag gillar deckare, thrillers, relationsdraman och socialrealism, medan han gillar science fiction, fantasy, krigsfilmer och (en del) komedier. Hans dröm var lite att vi skulle börja följa nyinspelningen av Star Trek, min dröm var att få slippa beamas mig upp av Scotty. Gav den två avsnitt och sedan gav jag upp. Aja, nu tycker väl inte vi att definitionen av ett lyckligt äktenskap nödvändigtvis är att sitta sida vid sida i tv-soffan och följa samma serier. Jaja, skitsamma, det här är vad jag/vi tittar på, utan inbördes ordning:

1. Tunna blå linjen. HELVETE vad den är bra! Såg två avsnitt på raken i helgen (tack för det, ÄPPLE TV) och sen fick jag lägga band på mig själv för att inte se det tredje. Måste ha något kvar att gotta mig åt. Men alltså, igen, HELVETE VAD BRA. 

2. Sveriges Mästerkock. Både jag och min man kollar, fast det är ju inte som att följa en serie där man kan ha intressanta diskussioner om handlingen och karaktärerna. Jeflar vad vi har pratat om drottning Elisabeth, prins Philip och prins Charles parallellt med att vi såg The Crown. Men det är ju inte direkt ett samtalsämne huruvida rätt lag vann när det gäller maträtter man inte själv fått smaka på. 

3. Mandelmanns gård. Jamen det är ju ett måste. Älskar att följa Gustav och Marie och deras liv på Djupadal. Är samtidigt grymt avundsjuk. Vill också ha en gård med mark och djur. Samtidigt vet jag att det självklart är tusen gånger mer slit än vad som syns i TV, så egentligen vill jag väl inte det. Får nöja mig med trädgården jag har och mina höns och vaktlar, resten får jag väl fortsätta att titta på och sukta efter i smyg. 

4. Queen's Gambit. Jag skäms lite, men jag har fortfarande inte tagit mig igenom hela. Jag gillar serien, det har bara inte blivit av riktigt. 

5. Marcella. Tyckte första och andra säsongen var svinbra, men tredje...nja? Har dock bara sett två avsnitt så jag får väl ge den en chans till. 

6. Varuhuset. Hahaha, tack igen till ÄPPLE TV. Så sjukt bra/dålig serie. Ett urval av saker som kanske inte hade passerat idag: a. att Bengt på lagret har en flaska whisky i skrivbordslådan som han är helt öppen med och att alla verkar vara okej med att han sitter och huttar på arbetstid. b. att Kjell på skivavdelningen (senare: i fängelset, senare: på lagret, senare: i boutique samt konstnär) säger: "fruntimmer ska man ha mellan knytnäven och spisen, är dom någon annanstans är dom på rymmen". Den kändes inte direkt krispig om man säger så. c. den sjuka mängden personal som trängs tillsammans med Rickard, Edith och Tina i charken. Lär ju knappast behövas en halv skolklass för att väga upp lite köttfärs och plasta in några ostar. d. Porrbilderna på väggarna i fikarummet. e. Rico Rönnbäcks överspända personlighet. Haha. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar