måndag 8 februari 2021

Mhm

Så har en vecka av februari gått, tre kvar och sedan är det officiellt vår, åtminstone i den almanacka där mars, april ha knopp i håret. Just nu verkar det väldigt avlägset eftersom kylan för tillfället "håller landet i ett järngrepp" som det heter. SMHI:s app är numera min mest frekvent använda, går in säkert tio gånger om dagen för att se om det inte är någon ljusning i sikte. Igår morse var det klass 2-varning på Österlen, 20 centimeter snö i kombination med mycket hårda vindar och det kändes ju lite sådär eftersom jag faktiskt utlovat att jag skulle jobba på jobbet (och hade lämnat dator och telefon där, annars hade jag ju kunnat ändra mig), men under dagen blev det nedgraderat till klass 1 och för vår del stannade det vid mycket hårda vindar och lite yrsnö och det var inga större problem att ta sig till sin fysiska arbetsplats i morse. Men minusgraderna består och det är så tröttsamt. Igår utlovades det nollgradigt om tio dagar och jag blev nästan lika till mig som om en knarkare hade fått höra att heroinet ska bli gratis, men idag har den prognosen istället ändrats till -2 grader och jag blev lika djupt besviken som om polisen beslagtagit ovan nämnda heroin, givet att jag var knarkaren dårå. Dessutom ska det komma mer snö (och nu avses nederbörd och inte kokain) i veckan. Kuken! Röven! Men nu ska jag försöka hitta lite positiva grejer:

1. Hundarna drar inte in tillnärmelsevis lika mycket grus, vilket reducerar städningen rätt avsevärt. 

2. Det går snabbt och lätt att kratsa Köttbullens hovar när de inte är fyllda med lera.  

3. Förhoppningsvis fryser en massa mördarsniglar ihjäl nu. Kanske även fästingar, fast jag är ju rätt övertygad om att om man så hade släppt en atombomb som förintat i princip allt levande så hade det inte dröjt länge innan fästingarna börjat krypa fram helt oskadda. Det verkar inte spela någon roll om det är varmt, kallt, blött, torrt eller en kombination av alla väderlekar och temperaturer som finns i hela världen, det blir ändå alltid "en fästingsommar". 

4. NU KOMMER JAG INTE PÅ NÅGOT MER. Ja, det ska väl vara att man kan elda ohämmat i kaminen, men det kan man ju även om det är några plusgrader. Det är ju nästan ännu bättre att få komma in och tända en brasa efter att ha varit ute när det är sådär råkallt och ruggigt och blött som det brukar vara under en normal skånsk härlig gröngrå vinter. 

Aja, det är ju inte som i Game of Thrones i alla fall, där en vinter kan vara i åratal så man får väl försöka hålla humöret uppe och se att det finns ett ljus i slutet av tunneln, osv. Tips på humörhöjande aktivitet är att börja dagen med att se ett avsnitt av Skånska dubbningar på Youtube. Så djävla roligt. Och så läser jag Mordkonsulten av Elly Griffiths, det är ju också uppfriskande. Och snart så kanske det ändå kan vara läge att peta ner några tomatfröer i jorden? Många har redan börjat, har jag sett i odlargrupperna på Facebook, men jag tycker ju det är rätt så träligt att försöka härbärgera tusen tunna och rangliga plantor i april så jag ska nog ändå försöka vänta några veckor till. För övrigt så har påsen med såjord frusit fast i marken.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar