torsdag 4 februari 2021

En tysk amazon vs en svensk amason

För ett tag sen fick jag nåt mail från amazon.de, på tyska och jag kan ju ingen tyska och tänkte slött att det var väl nån himla reklam för nåt. Dom där mailen fortsatte dock att dimpa in med viss regelbundenhet och även om jag inte kan tyska så förstår jag ju vissa ord som till exempel Beställung och Order och sånt där. Kollade därför lite mer noggrant och då stod det något om beställning och betalning som inte hade godkänts, men jag hade ju inte beställt något så jag svarade väl lite lamt att det här var inget jag kändes vid. Och sen blev det tyst ett tag och jag glömde bort det, men igår fick jag ett tjockt BREV där man i barska ordalag ombad mig på både tyska och engelska att genast betala 89.66 euro för order si och så, annars skulle de minsann vidta rättsliga åtgärder som hette duga. Loggade in på mitt konto som jag knappt ens visste att jag hade, men det är väl samma för Amazon i hela världen antar jag, och såg att det fanns en beställning på en asful "festklänning" i lila sammet som jag aldrig i helvete någonsin skulle betala pengar för överhuvudtaget, och verkligen inte närmare 90 euro. Så jag svarade dom i ännu barskare ordalag att jag INTE hade beställt något och att jag INTE tänkte betala och att jag krävde att de skulle återkalla ordern med omedelbar verkan. Såg efter att jag klickat på "send" att jag råkat skriva "cancer the order" men skitsamma. Beredde mig på STRID, men nästan genast kom ett vänligt mail att man skulle "undersöka saken" och lite senare ett där man bad om ursäkt och att man stoppat processen och annullerat alla öppna order och inaktiverat mitt lösenord till det konto jag inte ens visste att jag hade. Tack för det, Amazon. Tack också gmail för funktionen "översätt mail" för tyska låter ju i mina ögon alltid som att de vill ställa till med både räfst och rättarting. Undrar nu lite hur detta kan ha hänt, har mitt konto blivit hackat? Men vem har ut något av att lägga en hittepåbeställning i mitt namn? Mycket underligt, men det är så mycket man inte fattar. Det här var väl det mest dramatiska som hänt mig sedan mitt Netflixkonto blev kapat. Eller? Kollade såklart mitt bankkonto för att se så inga konstiga transaktioner hade skett, men det hade det inte (det var ju det alla mail handlade om, att betalningen inte gick att genomföra). Undrar om det är någon därute som nu saknar en skitful lila sammetsklänning?  Så många frågor, så få svar. 



3 kommentarer:

  1. Du är väl inte sjuk? Eller du kanske menar cancel :) ?

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menade ju såklart "cancel" men skrev fel i vredesmod :)

      Radera
  2. Det var bra det, jag fick för mig att det var en freudiansk felskrivning. Nu haller vi oss friska tills vaccinet är tillgängligt för oss "icke-riskzonare".

    SvaraRadera