tisdag 24 mars 2020

Till stallet istället, v 13 2020, pt1

Ja, men magkänslan hade ändå lite rätt angående att Pojken inte har känts helt hundra på senaste tiden, för igår hade dom kollat honom och då var han halt om han skrittade på rakt spår, dock inte i trav och dock inte på böjt spår men något är det ju, så nu får han vila. Och jag fick rida Älgen och det gick bra, men herregud vilken skillnad det är att sitta på ett halvblod - och då är Älgen ändå rätt liten och har inte precis något steg att tala om - om man är van vid Pojken och Köttbullen, som båda har rätt så markbundna rörelser. Kändes som att jag svajade hit och dit och bålen fick jobba betydligt mer än vad jag är van vid, men det är väl nyttigt. Övningen vi gjorde var öppna på långsidan, vi delade in oss i två grupper och hade 10 x 60 m var. Det gick ändå rätt så bra. Älgen är ju en sån där rejäl häst som kanske inte gör något i onödan, men han gör det han ska utan några större åthävor. Formen blev riktigt fin i alla fall, men det berodde nog snarare på att Älgen hade en bra dag. Ibland när jag har ridit honom har han gått jättefint på tygeln och så har man i sin enfald trott att man hittat rätt knappar att trycka på, men nästa gång när jag tycker att jag gör likadant så kör han upp huvudet som en giraff och älgar iväg utan tillstymmelse till samling. Men igår hade han som sagt en bra dag och då gick det bra för mig. Hehe.

PS. Älgen gick lektionen innan vår också, och därför hade jag möjlighet att titta lite på den gruppen eftersom jag inte  hade någon häst att göra i ordning. Pratade ju lite med den ungdom som brukar rida Köttbullen för några veckor sen och frågade vad hon tyckte om henne, och hon svarade helt självsäkert att "hon är ju ganska lätt att få på tygeln". Karin sa visserligen att hon inte alls hade gått på tygeln, men nu fick jag se det med egna ögon. Att hon inte gjorde det alltså. Hehe. Alltså, jag har absolut inga problem med att andra rider bättre än jag, men det behöver inte vara såna som bara ridit ett eller två år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar