måndag 23 mars 2020

Lista! Mat! Så härligt!

Hittade en matlista hos DDT och den kunde jag förstås inte motstå. Listor = kul. Mat = kul. Lista om mat = jättekul. Så nu kör vi:

Vad kan du inte laga?
Ja, det är väl rätt mycket, tänker jag när jag ser Sveriges Mästerkock och ser hur deltagarna helt självsäkert och utan att tveka vispar ihop en majonnäs, slår en béarnaise, exakt vet rätt innertemperatur för allt kött, lite nonchalant slänger ihop något med en råvara de aldrig förut lagat (fast här tror jag de ljuger för att det ska bli bra tv) utan ett enda recept i sikte. Sån är inte jag, kan jag väl säga. Alltså, jag kan laga mat, men jag kan absolut inte laga specifika rätter på fri hand. Fast jag är rätt bra på att koka soppa på en spik eller åtminstone sno ihop ätbara och till och med goda maträtter av rester och sånt man råkar ha hemma. I höstas var vi på en personalaktivitet i ett danskt mästerkockskök och fick en "masterclass" (som jag nu lärt mig att det heter när en kock först lagar mat och så ska man själv laga likadant). Det var fri bar, vilket innebar att både jag och min kollega blev duktigt på kanelen och jag tog liksom över kockmössan och vi rantade ut i köksregionerna och tiggde till oss extra ransoner av smör och grädde. Inte blev det ett dugg likt originalet, men helvete vad gott det var.

Har du köpt på dig något särskilt nu under Corona?
Nja? Vi är ju lite halvpreppers även när det inte är kris, så vi har alltid ett litet reservlager av ris, pasta, konserver, medicin, batterier, vatten och sånt. Kanske har vi inte preppat för just det här scenariot, utan snarare för långvariga strömavbrott (försök gå och handla när inte kassan fungerar så får ni se hur bra det går).  Men ja, lite extra har det nog ändå blivit. Här har dock få hyllor gapat tomma, så det har inte funnits anledning till panik.

Recept du är sugen på att laga?
Pannkakor. Det gjorde jag i och för sig förra helgen eftersom vaktlarna har börjat värpa igen efter sitt megalånga vinteruppehåll och jag hade 24 vaktelägg från i höstas att göra av med (för kännedom: de var hur fina som helst fastän de nog var närmare 6 månader gamla, hade förvarats i kylskåp). Tänker varje gång att jag borde göra det oftare för det är ju så förbannat gott, men av någon anledning går det ofta väldigt långt mellan gångerna.

Nämn en maträtt du aldrig smakat?
Haggis! Jag var nära att beställa när jag var i Skottland för cirka 30 år sen bara för att kunna säga sen att jag hade ätit det, men fegade ur. Inälvsmat är verkligen inte min grej.


En fin film som kretsar kring mat?
Stekta gröna tomater.

Ingrediens du hatar som du skulle kunna låtsas vara allergisk mot för att slippa?
Har rätt svårt för skaldjur, musslor, ostron och sånt. Rätt behändigt för när man säger att man inte äter det så tror folk automatiskt att det är p g a allergi, men det är det alltså inte. Jag bara gillar det inte. Samma sak med svamp. Och halloumi.

Favoritingrediens?
Lök. Man kan laga mat utan lök, men vilken tråkig mat.

Det är dags för en middag med kompisar. Vad lagar du?
Gissningsvis långkok, någon mustig köttgryta. Kommer det en vegetarian så blir det nog pasta med någon grönsaksbaserad pastasås.

Mat du inte tröttnat på?
Köttbullar (fast de måste vara hemmagjorda) och potatis och sås (alternativt potatismos). Dagen efter kommer det bästa: KÖTTBULLSMACKA. Skulle jag kunna äta alla dagar i veckan resten av livet tror jag.

Mat du inte förstår?
Avocado. Fattar verkligen inte grejen, tycker inte att den smakar någonting och, tja, nä. Det är en helt obegripligt hype:ad grönsak. Eller är det en frukt? Inte ens det är självklart.




4 kommentarer:

  1. Jag förstår inte heller avokado. Otäck konsistens och härsken smak. Men baggis har jag provat. Det smakade kryddig pytt i panna med rotmos. Udda, men inte alls oätligt.
    DDT

    SvaraRadera
  2. Haggis skulle det ju stå. Dumma, dumma aotocorrect.

    SvaraRadera
  3. Ah, haggis som är sa gott! Jag tycker det smakar som bättre kryddad pölsa. Mums filibabba!

    Annika

    PS. Synd att inte autocorrect kan stava till sig själv ;).

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Men så himla typiskt.
    Fast det vore ju bra om funktionen fanns i bilen..

    SvaraRadera