tisdag 3 mars 2020

School's out

Påbörjade en liten distansutbildning som jag tänkte att jag skulle kunna läsa på arbetstid eftersom den handlar om saker jag arbetar med och jag vet inte hur det är med er andra, men jag känner att jag väldigt ofta bara är en panikgoogling bort från allt jag håller på med, och lösningen på det var kanske då denna utbildning? Så tyckte jag, och jag fick okej från min chef att lägga ett visst antal timmar per vecka på detta.
Jag har pluggat en del på distans och JAG BORDE HA LÄRT MIG DETTA: att även de minsta kurser (den här var på 7,5 hp på kvartsfart, mindre är väl inte ens möjligt?) är upplagda som om de vore minst heltidsstudier. Den här, som handlade om miljörätt, var fan i mig helt gränslös. Kurslitteraturen var en svintjock bok på 700 sidor text (inte en enda bild), plus hela miljöbalken och alla därtill hörande lagar och förordningar (miljöprövningsförordningen, plan- och bygglagen, förordning om miljöfarlig verksamhet, avfallsförordningen ET CETERA), och till detta kom minst sagt mastiga uppgifter i storleksordning examensarbeten och plötsligt var hela våren pepprad med deadlines för inlämningsuppgifter och hemtentor och grupparbeten som stod i helt orimlig proportion till de ynkliga 7,5 hp som detta handlade om. Och grupparbeten, vad fan ska det vara bra för? Förra distanskursen jag läste så var det också grupparbeten och jag blev hopparad med en golfkärring från Falsterbo som jag hade noll komma noll procent gemensamt med men som jag ändå var tvungen att tillbringa orimligt mycket tid med. Jag tycker att grupparbeten borde förbjudas. Och idag, när jag satt och tragglade med en av de här inlämningsuppgifterna som jag kommer att ha noll komma noll procent nytta av i mitt arbete, så kände jag bara att NU RÄCKER DET. Så idag skickade jag ett mail till kursansvarig och tackade för mig.  Note to self: sluta gå högskolekurser på distans, de är anpassade efter folk som pluggar och har all tid i världen till sitt förfogande och du har redan tio miljoner högskolepoäng så NU RÄCKER DET. Over & out. Nu ska jag äta Ballerinakex i någon slags missriktat firande/protest mot samhället/whatever. Dispens från sockerförbudet beviljas härmed.  

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar