onsdag 25 mars 2020

Slutet på världen som vi känner den

Har läst Slutet på världen som vi känner den av Erlend Loe. Jag har läst och gillat nästan allt som Erlend Loe har skrivit och jag gillade föregångaren - Doppler. Den här boken handlar om detta:


Doppler är tillbaka! Med sin kännetecknande torra och absurda humor fortsätter kultförklarade Erlend Loe sin berättelse om Doppler (som vi tidigare mött i Doppler och Volvo Lastvagnar).
Efter år i de djupa skogarna inser Doppler att han har en familj. Han lämnar älgen Bongo hos en kennel för hjortdjur och vandrar in mot Oslo. Väl framme ser familjens hus annorlunda ut. På brevlådan är hans namn överstruket och ersatt av ett annat: Egil Hegel.
Doppler tror att botten är nådd men i själva verket har eländet bara börjat.
Slutet på världen som vi känner den bjuder på samhällskritik med stort underhållningsvärde.


Jag gillade Doppler (gillade även Volvo Lastvagnar) och jag gillade Slutet på världen som vi känner den. Mycket. Fast på slutet kände jag nästan att det ändå blev lite väl mycket. Blev lite trött på Andreas Doppler och alla hans konstiga infall och nycker och kände när boken var slut att det nog kan vara bra nu. Han kan få bo i sin skog och hålla på, jag behöver inte veta mer om honom. Men älskar ändå Erlend Loes sätt att skriva. Den här boken får fyra Syttende Mai av fem möjliga.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera