tisdag 29 januari 2019

Somliga borde få tvångslyssna till Televinkens trafikskola tills de dör

Igår när jag körde hem från stallet så var det en sån där situation som dom brukar varna för på trafikradion, nämligen att temperaturen faller och våta vägbanor fryser. Dessutom var det kväll och mörkt och jag framförde mitt fordon så nätt och försiktigt som omständigheterna krävde. Låg kanske i 70 på en 90-väg och hade en (1) bil bakom mig rätt länge och tänkte att vad skönt att folk ändå anpassar hastigheten till rådande omständigheter och inte far fram som blådårar. Var nästan lite upprymd över den tanken medan jag körde flera långa raksträckor där man kan se miltals åt alla håll och kanter och ändå inte blev omkörd, för är det någonstans som folk passar på att gasa och försvinna i fjärran så är det ju där, vet ju jag efter många års körande på denna väg. Så tänkte alltså jag, men uppenbarligen inte föraren av den andra bilen. För när vi en stund senare kom in i ett skogsparti där det är kurvígt, heldragna linjer, skymd sikt samt skyltat "Viltolycksdrabbad vägsträcka", DÅ valde min såkallade medtrafikant att trampa gasen i botten och köra om.

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?

2 kommentarer:

  1. En väldig massa människor i trafiken borde få stryk med ett knippe startkablar. I helgen mötte jag två långtradare bredvid varandra i mörkret, som tur var fanns en parkeringsficka på min sida - annars hade det blivit väldigt dålig stämning i min bil. Typ stendött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då ska det ändå vara såkallade yrkeschaufförer...:(
      Tur det gick bra!

      Radera